SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Działalność gospodarcza, kapitał, przedsiębiorstwo |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-D-18.2 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ułatwienie zrozumienia znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce rynkowej oraz przygotowanie do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym.
Podstawy organizacji i zarządzania.
Pojęcie przedsiębiorcy i przedsiębiorczości. Modele przedsiębiorczości. Uwarunkowania przedsiębiorczości. Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość niezależna i korporacyjna. Istota i cele przedsiębiorstwa. Cykl życia przedsiębiorstwa. Prywatna przedsiębiorczość a państwo. Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości. Globalizacja przedsiębiorczości. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Etyka w biznesie. Metody pobudzania kreatywności. Planowanie i ryzyko przedsięwzięcia.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: ćwiczenia, dyskusja, praca zespołowa, praca pisemna, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
kolokwium zaliczeniowe z progami: 0%-50% ndst, 51%-60% dost, 61%-70% dst plus, 71%-80% dobry, 81%-90% db plus, 91%-100% bdb
1. Drucker P.F., Innowacje i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa 1992.
2. Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
3. Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2001.
4. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, WN PWN, Warszawa 2006.
5. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005.
6. Rogoda B., Przedsiębiorczość i innowacje, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005.
7. Rymarczyk J., Internalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Warszawa 2004.
8. Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert, D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 1999.
9. Zarządzanie: teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, WN PWN, Warszawa 1999.
10. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007.
1. Szmidt K., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
2. Wprowadzenie do biznesu międzynarodowego, red. E. Nojszewska, WSiP, Warszawa 2002.
3. Gierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Warszawa 2001.
4. Procesy internalizacji we współczesnej gospodarce światowej, red. T. Sporek, Katowice 2000.
5. Webb. A., Managing Innovative Projects, Chapman & Hall, London 1994.
6. Antoszkiewicz J., Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, PWE, Warszawa 1990.
7. Handbook of Organizational Creativity, red. J. Zhou, C.E. Shalley, Laurence Erlbaum Associates, New York – London 2008.
8. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Zmodyfikowane przez dr Maria Agnieszka Paszkowicz (ostatnia modyfikacja: 03-05-2018 14:05)