Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wiadomościami z zakresu muzykoterapii (biernej i aktywnej), zastosowania w pracy terapeutycznej podstawowych form aktywności muzycznej i metod.
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do muzykoterapii (cele i zadania, transgresyjny charakter)
Kierunki badań muzykoterapeutycznych
Terapeutyczny wymiar muzyki
Koncepcje muzycznej pracy terapeutycznej
Podstawowe wiadomości o muzyce (elementy dzieła muzycznego, przegląd stylów muzycznych)
Wybrane metody pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi i dorosłymi
Terapeutyczne formy aktywności muzycznej
Założenia metodyczne tańców (integracyjnych, animacyjnych)
O diagnozie muzykoterapeutycznej
Gabinet do terapii muzycznej
Istota i rodzaje warsztatów muzykoterapeutycznych
Projektowanie zajęć muzyczno-terapeutycznych
Metody kształcenia
Metody aktywne, twórcze, odtwórcze
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną, opracowanie projektu zajęć muzykoterapeutycznych, zawierającego aktywne formy, w tym układy choreograficzne. Ocena końcowa: za opracowanie projektu zajęć muzykoterapeutycznych.
Literatura podstawowa
Kataryńczuk-Mania L., red. Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, UZ, Zielona Góra 2002
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową, Warszawa 1998
Kataryńczuk-Mania L., Karcz J., red., Metody i formy terapii sztuką, UZ, Zielona Góra 2005
Metera A., Muzykoterapia, Leszno 2002
Janosz B., Zajęcia muzyczno-ruchowe w szkole życia, Warszawa 1993
Cylulko P., Tyflomuzykoterapia dzieci. Teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Wrocław 2004
Jarkowska A., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004
Jutrzyna E., Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej, Warszawa 2007
Gąsienicz-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, warszawa 2003
Stadnicki A., Tańce dla dzieci, Warszawa 1994
Literatura uzupełniająca
Bissinger- Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin 2002
Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badan i edukacji, Lublin 2005
Dewhurst – Maddock O., Terapia dźwiękiem. Jak osiągnąć zdrowie przez muzykę i śpiew, Białystok 2001
Jutrzyna E., wybrane aspekty edukacji i rehabilitacji niepełnosprawnych przez muzykę, Warszawa 2005
Kierył M., Elementy terapii i profilaktyki muzycznej, Warszawa 1996
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 16:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.