Przygotowanie oraz organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia z zastosowaniem ICT oraz zajęć komputerowych w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i oprogramowania; planowania i realizacji poszczególnych jednostek dydaktycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Zakres tematyczny
Przygotowanie i planowanie jednostki dydaktycznej, z zastosowaniem elektronicznych form upoglądowienia. Zasada poglądowości w praktyce
Media edukacyjne.
Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.
Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych.
Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów.
Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego.
Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym.
Ewaluacja z zastosowaniem mediów elektronicznych.
Media edukacyjne w procesie kształcenia.
Multimedialne programy edukacyjne jako przykład integracji podstawowych cech nowych mediów.
Analiza edukacyjnych programów komputerowych.
Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli.
Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela.
Komponenty graficzne prezentacji multimedialnej.
Film i dźwięk w prezentacji multimedialnej.
Projektowanie mediów edukacyjnych oraz jednostek dydaktycznych prowadzonych z ich wykorzystaniem. Propozycja jednostki dydaktycznej realizowanej z zastosowaniem samodzielnie wykonanego medium edukacyjnego.
elektroniczne formy diagnozy – możliwości i preferencje poznawcze, zakres opanowania wiadomości i umiejętności wstępnych (wiedza uprzednia);
indywidualizacja procesu nauczania uczenia się (parametry przekazu, forma przekazu, zawartość merytoryczna, stopień trudności, stymulacja procesów uwagi w obrębie preferowanych form przekazu;
ewaluacja.
Metody kształcenia
Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – sprawdzian z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów z zastosowaniem progów punktowych. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Literatura podstawowa
red. Juszczyk S.: Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2001
Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Wyd. Adam Marszałek Toruń 2002.
Literatura uzupełniająca
Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystanie w edukacji techniczno – informatycznej. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego 2006.
Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, PIW, Warszawa 1974.
Doliński D., Psychologia reklamy, Wyd. A.R. „Aida” S.C. Wrocław 2001.
Juszczyk S. (red): Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2001
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. t.1 i 2. Warszawa, PWN 2002
Arends R.I. (2002) Uczymy się nauczać. tł. K. Kruszewski, Warszawa, WSiP
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Katedry oraz na stronie: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2018 23:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.