SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diety redukcyjne i alternatywne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diety redukcyjne i alternatywne
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-DRA
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Bogna Latacz
  • dr inż. Anna Gawrońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pozyskanie wiedzy na temat stosowanych powszechnie diet redukcyjnych oraz innych diet alternatywnych, co ma umożliwić ich krytyczną ocenę pod względem żywieniowym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza, umiejętności oraz kompetencje w zakresie żywienia człowieka i dietetyki.

Zakres tematyczny

 Idea diet redukcyjnych i alternatywnych, ich definicja, bezpieczeństwo stosowania oraz możliwości wykorzystania w żywieniu różnych grup ludności. Omówienie wybranych diet redukcyjnych i alternatywnych (dieta Atkinsa, dieta Cambridge, dieta Dukana, dieta Harvey and Marilyn Diamonds, dieta Haya, dieta kapuściana, dieta kopenhaska, dieta Kwaśniewskiego, dieta makrobiotyczna, dieta Montignaca, dieta Ornisha, dieta plaż południowych (plaż południa), dieta zgodna z grupą krwi, dieta zone (strefowa), diety wegetariańskie i wegańskie, głodówka).  Układanie wybranych diet redukcyjnych i alternatywnych uwzględnionych na wykładach lub zaproponowanych przez studentów, a następnie ich krytyczna ocena pod względem zaspokojenia potrzeb organizmu. Praktyczne przygotowanie posiłków w oparciu o zasady wybranych diet alternatywnych i redukcyjnych.

Metody kształcenia

  • Metody podające:
    • wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik informacyjnych
    • wykłady problemowe
  • Metody poszukujące:
    • ćwiczenia praktyczne – obliczeniowe w ramach ćwiczeń komputerowych (programy dietetyczne)
    • ćwiczenia projektowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z testu zaliczeniowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie  diet redukcyjnych lub alternatywnych oraz ich ocena żywieniowa. Warunkiem zaliczenia zajęć projektowych jest wykonanie autorskich potraw zgodnie z zasadami wybranych diet alternatywnych.

Literatura podstawowa

1. Malinowska M., Borawska M.: Wegetarianizm. Zalety i wady. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

2. Szostak W. B., Cichocka A., Cybulska B.: Zdrowa dieta śródziemnomorska. Agencja Wydawnicza Comes, Warszawa 2001.

3. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D.: Dietoterapia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Grzymisławski M., Gawęcki J. PWN 2016

5. Gawęcki J., Roszkowski W. (Redakcja): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne tom 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

6. Jarosz M (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

Publikacje w czasopismach specjalistycznych

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Gawrońska (ostatnia modyfikacja: 28-12-2018 13:31)