Zapoznanie z istotą marketingu, zaznajomienie z czynnikami wpływającymi na rynek i nabywcę, poznanie zasad segmentacji rynku i posługiwania się narzędziami marketingu mix, nabycie umiejętności stosowania instrumentów marketingowych oraz nabycie umiejętności konstruowania strategii marketingowej w przedsiębiorstwach związanych z rynkiem żywnościowym.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku, umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (takimi jak np. Word, Power Point, Excel)
Zakres tematyczny
Treści programowe:
Pojęcie, geneza i rozwój marketingu. Otoczenie marketingowe i zasoby przedsiębiorstwa.
Źródła informacji marketingowych i badania marketingowe.
Postępowanie nabywców na rynku i czynniki wpływające na zachowanie konsumentów. Istota, zasady i kryteria segmentacji rynku.
Żywność jako produkt marketingowy. Funkcje opakowania i marki na rynku artykułów żywnościowych.
Cena i jej kształtowanie oraz dystrybucja jako element marketingu.
Promocja jako wyraz komunikacji marketingowej.
Klasyfikacja i budowa strategii marketingowej w przedsiębiorstwach przemysłu żywieniowego.
Projekt „Moja firma”:
Dane ogólne o firmie : branża, nazwa, lokalizacja, zasoby materialne, ludzkie.
Analiza SWOT firmy.
Badania rynkowe/konsumenckie.
Cele marketingowe.
Wybór segmentu rynku i zasięgu działania firmy.
Strategia produktu.
Polityka cenowa.
Wybór instrumentów komunikacji marketingowej.
Dystrybucja.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
wykład problemowy.
metody poszukujące:
problemowe: giełda pomysłów,
ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, dyskusje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
- wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie testu (pytania jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz) z treści prezentowanych w trakcie wykładów,
- ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie wykonanego projektu strategii marketingowej firmy (w grupach)
Ocena z przedmiotu jest średnią z ocen z zaliczenia wykładu i ćwiczeń (50/50 %).
Literatura podstawowa
Domański T., Bryła P. Marketing produktów żywnościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2010.
Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2012.
Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016.
Literatura uzupełniająca
Czasopisma: Marketing w praktyce, Marketer+
Jeznach M. (red.) Podstawy marketingu żywności. Wydawnictwo SGGW. Warszawa 2007
Pabian A. Promocja, nowoczesne środki i formy. Difin. Warszawa 2008
Pietraszek M. Reklama i public relations w małej firmie. Wyd. Helion. Gliwice 2014
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 06-01-2019 19:23)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.