SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Marketing w przemyśle żywieniowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Marketing w przemyśle żywieniowym
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-MPŻyw
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Halina Bartkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z istotą marketingu, zaznajomienie z czynnikami wpływającymi na rynek i nabywcę, poznanie zasad segmentacji rynku i posługiwania się narzędziami marketingu mix, nabycie umiejętności stosowania instrumentów marketingowych oraz nabycie umiejętności konstruowania strategii marketingowej w przedsiębiorstwach związanych z rynkiem żywnościowym.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku, umiejętność posługiwania się programami komputerowymi (takimi jak np. Word, Power Point, Excel)

Zakres tematyczny

Treści programowe:

  1. Pojęcie, geneza i rozwój marketingu. Otoczenie marketingowe i zasoby przedsiębiorstwa.
  2. Źródła informacji marketingowych i badania marketingowe.
  3. Postępowanie nabywców na rynku i czynniki wpływające na zachowanie konsumentów. Istota, zasady i kryteria segmentacji rynku.
  4. Żywność jako produkt marketingowy. Funkcje opakowania i marki na rynku artykułów żywnościowych.
  5. Cena i jej kształtowanie oraz dystrybucja jako element marketingu.
  6. Promocja jako wyraz komunikacji marketingowej.
  7. Klasyfikacja i budowa strategii marketingowej w przedsiębiorstwach przemysłu żywieniowego.

 

Projekt „Moja firma”:

  1. Dane ogólne o firmie : branża, nazwa, lokalizacja, zasoby materialne, ludzkie.
  2. Analiza SWOT firmy.
  3. Badania rynkowe/konsumenckie.
  4. Cele marketingowe.
  5. Wybór segmentu rynku i zasięgu działania firmy.
  6. Strategia produktu.
  7. Polityka cenowa.
  8. Wybór instrumentów komunikacji marketingowej.
  9. Dystrybucja.

Metody kształcenia

  • metody podające:
    • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
    • wykład problemowy.
  • metody poszukujące:
    • problemowe: giełda pomysłów,
    • ćwiczeniowo-praktyczne: metoda projektu, dyskusje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się:

- wykłady: zaliczenie z oceną na podstawie testu (pytania jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz) z treści prezentowanych w trakcie wykładów,

- ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie wykonanego projektu strategii marketingowej firmy (w grupach)

Ocena z przedmiotu jest średnią z ocen z zaliczenia wykładu i ćwiczeń (50/50 %).

Literatura podstawowa

  1. Domański T., Bryła P. Marketing produktów żywnościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2010.
  2. Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2012.
  3. Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma: Marketing w praktyce, Marketer+
  2. Jeznach M. (red.) Podstawy marketingu żywności. Wydawnictwo SGGW. Warszawa 2007
  3. Pabian A. Promocja, nowoczesne środki i formy. Difin. Warszawa 2008
  4. Pietraszek M. Reklama i public relations w małej firmie. Wyd. Helion. Gliwice 2014

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Halina Bartkiewicz (ostatnia modyfikacja: 06-01-2019 19:23)