SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Żywienie człowieka w ontogenezie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Żywienie człowieka w ontogenezie
Kod przedmiotu 01.3-WZS-ŻCZP-ŻCZO
Wydział Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie
Kierunek Żywienie człowieka i dietoterapia.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 40 2,67 24 1,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rolą poszczególnych składników pokarmowych. Ułatwienie zrozumienia jak funkcjonuje nasz organizm. Potrzeby żywieniowe uzależnione od okresu rozwojowego. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca fizjologii i biochemii człowieka.

Zakres tematyczny

Wartość energetyczna pokarmu i zapotrzebowanie energetyczne w zależności od okresu rozwojowego. Gospodarka wodna i równowaga kwasowo-zasadowa. Rola witamin i składników mineralnych w żywieniu. Normy żywieniowe i dobranie odpowiednich składników pokarmowych w celu zaspokojenia potrzeb organizmu w różnych okresach rozwojowych. Analiza składu żywności na podstawie etykiet. Zapotrzebowanie energetyczne człowieka starego. Układanie diety w oparciu o  zalecenia żywieniowe i ich praktyczna realizacja. Normy żywieniowe człowieka w zależności od zapotrzebowania  energetycznego spowodowanego różnym wiekiem.  Składniki białkowe  białkowe, wymogi ilościowe i jakościowe zależne od wieku. Składniki energetyczne (tłuszcze i węglowodany) w żywieniu człowieka  z uwzględnieniem  wydatków energetycznych w danym okresie życia.   Witaminy i składniki mineralne w żywieniu człowieka. Ocena sposobu żywienia i stanu odżywienia w różnym wieku. 

Metody kształcenia

Wykład multimedialny.

Ćwiczenia praktyczne polegające na opracowaniu ilościowym i jakościowym składników pokarmowych zaspakajających potrzeby organizmu w różnych okresach rozwojowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich kolokwiów oraz uzyskanie prawidłowych wyników w przeprowadzanych eksperymentach trawiennych.

Egzamin -prawidłowe zaplanowanie i wykonanie jednego z wybranych posiłków dla konkretnego okresu rozwojowego. Student musi uzasadnić merytorycznie zaproponowany składu produktów. 

Literatura podstawowa

1. Ciborowska H. Rudnicka A. Dietetyka -żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2004

2. Grajeta H. (red) Żywienie człowieka i analiza żywności wybrane zagadnienia. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu Wrocław 2017

3. Gawęcki J. (Redakcja): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Tom1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

4. Jarosz M. (Redakcja): Normy żywienia dla populacji Polski. IŻŻ Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

1. Jarosz M. (Redakcja): Praktyczny Podręcznik Dietetyki. IŻŻ Warszawa 2012.

2. Kolanowski W. Podstawy Żywienia Człowieka. Ćwiczenia dla studentów dietetyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 10:20)