SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie człowieka w ontogenezie |
Kod przedmiotu | 01.3-WZS-ŻCZP-ŻCZO |
Wydział | Filia Uniwersytetu Zielonogórskiego w Sulechowie |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 40 | 2,67 | 24 | 1,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z rolą poszczególnych składników pokarmowych. Ułatwienie zrozumienia jak funkcjonuje nasz organizm. Potrzeby żywieniowe uzależnione od okresu rozwojowego.
Podstawowa wiedza dotycząca fizjologii i biochemii człowieka.
Wartość energetyczna pokarmu i zapotrzebowanie energetyczne w zależności od okresu rozwojowego. Gospodarka wodna i równowaga kwasowo-zasadowa. Rola witamin i składników mineralnych w żywieniu. Normy żywieniowe i dobranie odpowiednich składników pokarmowych w celu zaspokojenia potrzeb organizmu w różnych okresach rozwojowych. Analiza składu żywności na podstawie etykiet. Zapotrzebowanie energetyczne człowieka starego. Układanie diety w oparciu o zalecenia żywieniowe i ich praktyczna realizacja. Normy żywieniowe człowieka w zależności od zapotrzebowania energetycznego spowodowanego różnym wiekiem. Składniki białkowe białkowe, wymogi ilościowe i jakościowe zależne od wieku. Składniki energetyczne (tłuszcze i węglowodany) w żywieniu człowieka z uwzględnieniem wydatków energetycznych w danym okresie życia. Witaminy i składniki mineralne w żywieniu człowieka. Ocena sposobu żywienia i stanu odżywienia w różnym wieku.
Wykład multimedialny.
Ćwiczenia praktyczne polegające na opracowaniu ilościowym i jakościowym składników pokarmowych zaspakajających potrzeby organizmu w różnych okresach rozwojowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich kolokwiów oraz uzyskanie prawidłowych wyników w przeprowadzanych eksperymentach trawiennych.
Egzamin -prawidłowe zaplanowanie i wykonanie jednego z wybranych posiłków dla konkretnego okresu rozwojowego. Student musi uzasadnić merytorycznie zaproponowany składu produktów.
1. Ciborowska H. Rudnicka A. Dietetyka -żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2004
2. Grajeta H. (red) Żywienie człowieka i analiza żywności wybrane zagadnienia. Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu Wrocław 2017
3. Gawęcki J. (Redakcja): Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Tom1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
4. Jarosz M. (Redakcja): Normy żywienia dla populacji Polski. IŻŻ Warszawa 2017.
1. Jarosz M. (Redakcja): Praktyczny Podręcznik Dietetyki. IŻŻ Warszawa 2012.
2. Kolanowski W. Podstawy Żywienia Człowieka. Ćwiczenia dla studentów dietetyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. 2017.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 10:20)