SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja i trening interpersonalny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PEDP-KiTI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, kształtowanie kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie umiejętności interpersonalnych w tym umiejętności współpracy, grupowego rozwiązywania problemów; uświadomienie własnych zasobów i ograniczeń w sferze komunikacji społecznej oraz potrzeby ciągłego rozwoju osobowego.
Brak
Zasady i przebieg procesu komunikacji. Schemat procesu komunikowania się. Aktywne słuchanie, przekazywanie informacji zwrotnych. Bariery komunikacyjne. Komunikacja niewerbalna: rodzaje komunikatów niewerbalnych, funkcje komunikatów niewerbalnych. Komunikacja inter- i intrapsychiczna w procesie rozwoju samoświadomości. Asertywność jako jeden ze stylów komunikacji. Rozpoznawanie zachowań asertywnych. Budowanie komunikatów asertywnych. Budowanie obrazu własnej osoby na podstawie procesu grupowego. Rozwój umiejętności autoprezentacji. Wpływ grupy na funkcjonowanie społeczne (style pracy w grupie, grupowe i indywidualne podejmowanie decyzji). Style interpretacji sytuacji społecznych i komunikacji. Prezentacja zadań służących rozwojowi kompetencji komunikacyjnych oraz rozwojowi umiejętności dostosowania sposobu komunikacji do poziomu rozwojowego wychowanków.
Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1) Ocena aktywności na zajęciach (kryteria oceny: aktywny udział w wykonywaniu zadań, poprawność wykonywanych zadań z zakresu komunikacji i treningu interpersonalnego) oraz ocena pracy pisemnej - indywidualnie przygotowanych zadań praktycznych - ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne i interpersonalne (kryteria oceny; zgodność ćwiczenia z postawionym celem, oryginalność i twórczość, praktyczne zastosowanie w pracy z grupą) - 50% oceny,
2) ocena z kolokwium - 50%
Ocenę z laboratoriów stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 14:32)