SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do języka migowego |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-WJM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką dotyczącą niepełnosprawności związanej z wadami słuchu. Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. Problemy życia codziennego osób głuchych. Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem. Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Kształcenie osób głuchych. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność.
Brak.
Wykłady
Polski Język Migowy – wprowadzenie teoretyczne, PJM vs, inne języki migowe na świecie i systemy językowe (SJM). Gramatyka zaprzeczenia, potwierdzenia, pytania. Wykorzystanie ekspresji twarzy jako element gramatyczny i artykulator. Teoria ekspresji twarzy Wiliama Stokoe.
Ćwiczenia
Wykorzystanie przestrzeni migowej, w tym Użycie przestrzeni w miganiu zdań matematycznych . Przestrzeń migowa – podstawowe klasyfikatory, ćwiczenie orientacji przestrzennej. Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Sytuacja osób głuchych.w Polsce. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Kolokwium, ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach..
Wykłady
Kolokwium.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
B. Szczepankowski: Niesłyszący - głusi - głuchoniemi. Wyrównywanie szans., WSiP, Warszawa 1999.
M. Wójcik: Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
M. Czajkowska-Kisil., A. Klimczewska: Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce. W: E. Wożnicka (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. Łódź: Polski Związek Głuchych.2007
M. Kamińska: Słyszący w świecie języka migowego. Nauczyciel w Świecie Ciszy 2004, 5, 25-30.
O. Sacks: Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA. 1998
P Tomaszewski, P., T. Gałkowski, P. Rosik: . Nauczanie polskiego języka migowego jako obcego języka: Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? Czasopismo Psychologiczne 2002, 8, 1, 7-20.
P. Tomaszewski., P. Rosik: Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem? W: G.Jastrzębowska, Z.Tarkowski (red.) Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wyd. Fundacja ORATOR 2002.
P. Tomaszewski, P.:. Polski Język Migowy - mity i fakty. Poradnik Językowy 2004, 6, 59-72.
P. Tomaszewski P.: Dialog versus monolog: Jak podtrzymywać kontakt wzrokowyz dzieckiem głuchym? Kwartalnik Pedagogiczny 2006, 3, 43-56.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 09-05-2019 06:39)