SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do języka migowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do języka migowego
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-WJM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką dotyczącą niepełnosprawności związanej z wadami słuchu. Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. Problemy życia codziennego osób głuchych. Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem. Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Kształcenie osób głuchych. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady

Polski Język Migowy – wprowadzenie teoretyczne, PJM vs, inne języki migowe na świecie i systemy językowe (SJM). Gramatyka zaprzeczenia, potwierdzenia, pytania. Wykorzystanie ekspresji twarzy jako element gramatyczny i artykulator. Teoria ekspresji twarzy Wiliama Stokoe.

Ćwiczenia

Wykorzystanie przestrzeni migowej, w tym  Użycie przestrzeni w miganiu zdań matematycznych . Przestrzeń migowa – podstawowe klasyfikatory, ćwiczenie orientacji przestrzennej. Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Sytuacja osób głuchych.w Polsce. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Kolokwium, ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach..

Wykłady

Kolokwium.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

 B. Szczepankowski: Niesłyszący - głusi - głuchoniemi. Wyrównywanie szans., WSiP, Warszawa 1999.

 M. Wójcik: Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

M. Czajkowska-Kisil., A. Klimczewska:  Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce. W: E. Wożnicka (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. Łódź: Polski Związek Głuchych.2007

M. Kamińska: Słyszący w świecie języka migowego. Nauczyciel w Świecie Ciszy 2004, 5, 25-30.

 

Literatura uzupełniająca

O. Sacks: Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA. 1998

P Tomaszewski, P., T. Gałkowski, P. Rosik: . Nauczanie polskiego języka migowego jako obcego języka: Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? Czasopismo Psychologiczne 2002, 8, 1, 7-20.

P. Tomaszewski., P. Rosik: Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem? W: G.Jastrzębowska, Z.Tarkowski (red.) Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wyd. Fundacja ORATOR 2002.

P. Tomaszewski, P.:. Polski Język Migowy - mity i fakty. Poradnik Językowy 2004, 6, 59-72.

P. Tomaszewski P.: Dialog versus monolog: Jak podtrzymywać kontakt wzrokowyz dzieckiem głuchym? Kwartalnik Pedagogiczny 2006, 3, 43-56.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 09-05-2019 06:39)