SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-ORSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw oddziaływania resocjalizacyjnego  sądów i policji. Kształtowanie oczekiwanych postaw w sytuacjach pierwszego kontaktu z osobami wymagającymi oddziaływań prawnych i resocjalizacyjnych. 

Wymagania wstępne

Zaliczone przedmioty: Podstawy prawne resocjalizacji, Pedagogika resocjalizacyjna.

Zakres tematyczny

Wykład:

Struktura i kompetencje sądów w odniesieniu do spraw nieletnich. Profilaktyczna funkcja sądów i policji w zakresie przeciwdziałania patologii dzieci i młodzieży. Funkcje diagnozy resocjalizacyjnej i jej wpływ na orzecznictwo sądów w sprawach nieletnich. Zakres ingerencji sądu i policji w życie rodzinne i osobiste nieletniego. Współpraca sądu i policji ze szkołą i innymi instytucjami o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym. Charakterystyka środków wychowawczych i poprawczych stosowanych przez sądy w Polsce i za granicą.

Konwersatorium:

Istota środków oddziaływania wychowawczego i przesłanki ich stosowania. Katalog środków oddziaływania wychowawczego. Skutki prawne zastosowania środków oddziaływania wychowawczego. Dokumentowanie zastosowania środka oddziaływania wychowawczego. Funkcje i zadania komórek organizacyjnych policji powołanych do rozpoznania patologii i spraw nieletnich. Wychowawcza funkcja kary. Wybrane zagadnienia probacji.

Metody kształcenia

Wykład:  wykład podający, wykład konwersacyjny

Ćwiczenia: burza mózgów, pogadanka, prezentacja multimedialna, dyskusja, debata

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Aktywna postawa w trakcie ćwiczeń i pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego

Wykład:

Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Gromek K., Komentarz do Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnichWarszawa 2001.
  2. Mozgawa M. (red.), Kodeks wykroczeń. Komentarz, Warszawa 2007
  3. Radecki W., Zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego (w:) M. Bojarski,
  4. Radecki W., Kodeks wykroczeń. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2005
  5. Zellma A., Wiszowaty E., O Policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w służbie funkcjonariuszy, Szczytno 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa 2011 i nowsze
  2. Melezini M., Środki karne jako instrument polityki kryminalnej. Białystok 2012.
  3. Mozgawa M., (red.), Prawo karne materialne. Część ogólna. Warszawa 2011
  4. Nowicka I., Kupiński R., Stosowanie środków oddziaływania wychowawczego w sprawach o wykroczenia, Prokuratura i Prawo 2004, nr 7-8
  5. Lewiński J., Środki oddziaływania wychowawczego, Gazeta Policyjna 1999, nr 19
  6. Utrat-Milecki J., Podstawy penologii. Teoria kary. Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 07-11-2019 15:15)