SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prewencja kryminalna w środowisku otwartym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prewencja kryminalna w środowisku otwartym
Kod przedmiotu 10.4-WP-PEDP-PKSO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu prewencji kryminalnej w środowisku otwartym oraz z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami przeciwdziałania patologiom społecznym.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza o zjawisku przestępczości.

Zakres tematyczny

Wykład:  Zwalczanie przestępczości z perspektywy unijnej i międzynarodowej. Europejska Sieć prewencji kryminalnej. Monitorowanie przedsięwzięć prewencyjnych w Polsce. Rola Policji w kreowaniu działań prewencyjnych. Zasady tworzenia policyjnych programów profilaktycznych. Zasady działalności profilaktycznej realizowanej przez Policję.

Konwersatoria: Programy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Programy bezpieczeństwa imprez sportowych. Krajowy Program Zwalczania i Zapobiegania Handlu Ludźmi. Zapobieganie Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Rozwój prewencji w Polsce. Działania prewencyjne władzy wykonawczej. Podmioty niepubliczne i aktywność społeczna w działalności prewencyjnej.

Metody kształcenia

Wykład:  wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, 

Konwersatoria: burza mózgów, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.

3. Cielecki T., Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004.

4. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004.

5. Głowacki R., Europejska Sieć Prewencji Kryminalnej (EUCPN), Szczytno 2009.

6. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.

7. Morawska E., Morawski J., Trening zastępowania agresji w szkołach i placówkach oświaty, Warszawa 2004.

8. Poklek R., Chojnacka M., Profilaktyka patologii społecznych w szkole, Kalisz 2013.

9. Sołtysiak T., Latoś A., (red.) Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna, Bydgoszcz 2010.

10. Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

2. Krukowski J., (red.), Profilaktyka czy resocjalizacja. Między teorią a praktyką, Tarnów 2011.

3. Michel M.,(red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.

4. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001.

6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki, Warszawa 2002.

7. Urban A., Prewencja kryminalna, Szczytno 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-11-2019 07:56)