SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prewencja kryminalna w środowisku otwartym |
Kod przedmiotu | 10.4-WP-PEDP-PKSO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu prewencji kryminalnej w środowisku otwartym oraz z instytucjonalnymi i pozainstytucjonalnymi formami przeciwdziałania patologiom społecznym.
Ogólna wiedza o zjawisku przestępczości.
Wykład: Zwalczanie przestępczości z perspektywy unijnej i międzynarodowej. Europejska Sieć prewencji kryminalnej. Monitorowanie przedsięwzięć prewencyjnych w Polsce. Rola Policji w kreowaniu działań prewencyjnych. Zasady tworzenia policyjnych programów profilaktycznych. Zasady działalności profilaktycznej realizowanej przez Policję.
Konwersatoria: Programy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Programy bezpieczeństwa imprez sportowych. Krajowy Program Zwalczania i Zapobiegania Handlu Ludźmi. Zapobieganie Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży. Rozwój prewencji w Polsce. Działania prewencyjne władzy wykonawczej. Podmioty niepubliczne i aktywność społeczna w działalności prewencyjnej.
Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny,
Konwersatoria: burza mózgów, pogadanka, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Konwersatorium
Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.
1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2006.
3. Cielecki T., Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004.
4. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004.
5. Głowacki R., Europejska Sieć Prewencji Kryminalnej (EUCPN), Szczytno 2009.
6. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
7. Morawska E., Morawski J., Trening zastępowania agresji w szkołach i placówkach oświaty, Warszawa 2004.
8. Poklek R., Chojnacka M., Profilaktyka patologii społecznych w szkole, Kalisz 2013.
9. Sołtysiak T., Latoś A., (red.) Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna, Bydgoszcz 2010.
10. Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012.
1. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
2. Krukowski J., (red.), Profilaktyka czy resocjalizacja. Między teorią a praktyką, Tarnów 2011.
3. Michel M.,(red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.
4. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001.
6. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki, Warszawa 2002.
7. Urban A., Prewencja kryminalna, Szczytno 2006.
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 04-11-2019 07:56)