SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do praktyki opiekuńczo-wychowawczej w placówkach oświatowych |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-WPrOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest zapoznanie z różnymi rodzajami działań opiekuńczo-wychowawczych podejmowanych w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych, a także z ich dokumentacją (m.in.: planem pracy, dziennikiem zajęć, obowiązującym regulaminem i procedurami) organizacją i praktycznym funkcjonowaniem. Ma ona także uświadomić specyfikę wykorzystywanych w placówkach oświatowych metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej, rolę wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań wychowanków. Zgromadzony materiał obserwacyjny ma służyć studentom do rozwijania refleksji pedagogicznej, świadomego rozwijania własnych postaw wychowawczych i opiekuńczych. Celem praktyki jest także wdrożenie do działań opiekuńczo-wychowawczych.
Wiedza z przedmiotów z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii (w szczególności pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, niedostosowania społecznego, pedagogiki rodziny (pedagogiki społecznej, socjologii rodziny).
Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania wybranej placówki oświatowej. Poznanie planu pracy placówki, planu realizowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Poznanie zasad planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce oświatowej oraz specyfiki stosowanych metod i form pracy, a także indywidualnych programów pracy wychowawczej. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki oraz dokumentowanie obserwacji, zwrócenie uwagi na rolę wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań wychowanków. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze realizowane w placówce, rozwijanie zainteresowań i aktywności uczniów. Zapoznanie z metodami i formami współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Obserwacja, obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyki
Warunkiem zaliczenia praktyki jest udział w zajęciach organizowanych pod nadzorem opiekuna praktyki, rozliczenie z organizatorem całości niezbędnej dokumentacji oraz przedstawienie opinii wystawionej przez opiekuna, która zawiera opisową i liczbową ocenę działań studenta.
Ocena końcowa
Ocenę końcowa stanowi ocena z praktyki.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 14:01)