SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-KED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentki i studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

  • Istota kultury edukacji/szkoły
  • Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły
  • Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej
  • Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej – uwarunkowania, wymiary, poziomy
  • Kulturowe uwarunkowania procesów nauczania – uczenia się
  • Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów
  • Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku
  • Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności
  • Pomnażanie/Analizowanie zasobów kultury edukacyjnej – możliwości, bariery
  • Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach)

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności

Literatura podstawowa

  1. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  2. Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, pod. red. M. Dudzikowej i E. Bochno, Wyd. Wolters Kluwer
  3. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
  4. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
  5. Nowosad I, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Wyd. Impuls, Kraków 2019
  6. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2019 10:38)