SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki komputerowe w diagnozie i terapii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-TKOM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyjaśnienie znaczenia technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania technologii informacyjnych w diagnozie i terapii zaburzeń komunikacji językowej.Szczegółowe poznanie zawartość zasobów Internetowych oraz programów edukacyjno-terapeutycznych. Przygotowanie do samodzielnego projektowania zajęć terapii multimedialnej.
Podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych, sprawne korzystanie z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office. Typologie zaburzeń mowy.
Relaksacyjna, dydaktyczna, terapeutyczna funkcja multimedialnych gier i zabaw komputerowych. Zapoznanie z zasadami działania wybranych stron internetowych oraz programów do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Przygotowanie i prezentacja zajęć terapeutycznych zakładających wykorzystania technologii informacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji.
Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz oceny z opracowanych projektów (50%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.
Mieszkowska A., Surowaniec J., Gry i zabawy komputerowe stymulujące rozwój funkcji psychoruchowych u dzieci, [w:] Warsztaty IV Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej nt. Zaburzenia mowy, czytania i pisania, Gdańsk 1989.
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2010
Surowaniec J., Dzieci i komputer, „Wychowanie w Przedszkolu” 1991, 1.
Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia” 1991, 18.
Surowaniec J., Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków 1995.
Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Wierzejewska A., Skuteczność terapii wspomaganej edukacyjnymi programami komputerowymi w dysortografii, „Psychologia Wychowawcza” 1993, 5.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 16:01)