SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki komputerowe w diagnozie i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki komputerowe w diagnozie i terapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-TKOM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyjaśnienie znaczenia technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania technologii informacyjnych w diagnozie i terapii zaburzeń komunikacji językowej.Szczegółowe poznanie zawartość zasobów Internetowych oraz programów edukacyjno-terapeutycznych. Przygotowanie do samodzielnego projektowania zajęć terapii multimedialnej.

Wymagania wstępne

Podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych, sprawne korzystanie z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office. Typologie zaburzeń mowy.

Zakres tematyczny

Relaksacyjna, dydaktyczna, terapeutyczna funkcja multimedialnych gier i zabaw komputerowych. Zapoznanie z zasadami działania wybranych stron internetowych oraz programów do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Przygotowanie i prezentacja zajęć terapeutycznych zakładających wykorzystania technologii informacyjnych. Analiza i omówienie przedstawionych propozycji.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja, ćwiczenia laboratoryjne, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz oceny z opracowanych projektów (50%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Mieszkowska A., Surowaniec J., Gry i zabawy komputerowe stymulujące rozwój funkcji psychoruchowych u dzieci, [w:] Warsztaty IV Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej nt. Zaburzenia mowy, czytania i pisania, Gdańsk 1989.
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2010
Surowaniec J., Dzieci i komputer, „Wychowanie w Przedszkolu” 1991, 1.
Surowaniec J., Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania, „Logopedia” 1991, 18.
Surowaniec J., Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego, [w:] Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, red. J. Ożdżyński, Kraków 1995.

Literatura uzupełniająca

Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Wierzejewska A., Skuteczność terapii wspomaganej edukacyjnymi programami komputerowymi w dysortografii, „Psychologia Wychowawcza” 1993, 5.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 16:01)