SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika czasu wolnego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-PECW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z koncepcjami czasu wolnego i współczesnymi przeobrażeniami i zjawiskami w jego obrębie; problematyką zachowań w czasie wolnym różnych kategorii społecznych, sposobów spędzania czasu wolnego i ich uwarunkowań oraz znaczeniem i rolą czasu wolnego w życiu grup i jednostek; przygotowanie do samodzielnego planowania i realizowania badań pedagogicznych dotyczących zjawisk i sposobów jego spędzania.
brak
Wykłady - Pedagogika czasu wolnego jako subdyscyplina pedagogiczna; Teorie czasu wolnego; Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego; Funkcje czasu wolnego.; Edukacja do czasu wolnego; Sposoby i metody organizacji czasu wolnego różnych kategorii społecznych; Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki.
Ćwiczenia - Wzory i style spędzania czasu wolnego wśród wybranych kategorii społecznych; Współczesne zjawiska w obszarze czasu wolnego; Rynki czasu wolnego – przestrzeń konsumpcji; Patologie i zagrożenia czasu wolnego.
Wykłady – konwencjonalny i problemowy.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja; analiza przypadków; praca z tekstem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady - Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z tekstem będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ćwiczenia - Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za aktywność na zajęciach, konspektu (planu) badań sposobu spędzania czasu wolnego przez wybraną kategorię społeczną lub określonego zjawiska w obszarze czasu wolnego oraz za prezentację wyników tego badania.
Ocena końcowa -Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
1. Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.
2. Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa 2004.
3. Fatyga B., Rogala-Obłękowska J., Style życia młodzieży a narkotyki, Warszawa 2002.
4. Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S.Słowińska, Zielona Góra 2014.
5. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000.
6. Mac Cannel D., Turysta: nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.
7. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa 2011.
8. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008.
9. Słowińska S.i in., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej - nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012.
10. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.
11. Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011.
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-11-2019 14:44)