SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika czasu wolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PECW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z koncepcjami czasu wolnego i współczesnymi przeobrażeniami i zjawiskami w jego obrębie;  problematyką zachowań w czasie wolnym różnych kategorii społecznych, sposobów spędzania czasu wolnego i  ich uwarunkowań oraz znaczeniem i rolą czasu wolnego w życiu grup i jednostek; przygotowanie do samodzielnego planowania i realizowania badań pedagogicznych dotyczących  zjawisk i sposobów jego spędzania.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady - Pedagogika czasu wolnego jako subdyscyplina pedagogiczna;  Teorie czasu wolnego; Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego; Funkcje czasu wolnego.; Edukacja do czasu wolnego;  Sposoby i metody organizacji czasu wolnego różnych kategorii społecznych; Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki.

Ćwiczenia - Wzory i style spędzania czasu wolnego wśród wybranych kategorii społecznych;   Współczesne zjawiska w obszarze czasu wolnego;  Rynki czasu wolnego – przestrzeń konsumpcji; Patologie i zagrożenia czasu wolnego. 

Metody kształcenia

Wykłady – konwencjonalny i problemowy.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja; analiza przypadków; praca z tekstem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady - Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z tekstem będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 55% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia - Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen za  aktywność na zajęciach, konspektu (planu) badań sposobu spędzania czasu wolnego  przez wybraną kategorię społeczną lub określonego zjawiska w obszarze czasu wolnego oraz  za prezentację wyników tego badania.

Ocena końcowa  -Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.     Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.

2.     Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa 2004.

3.     Fatyga B., Rogala-Obłękowska J., Style życia młodzieży a narkotyki, Warszawa 2002.

4.     Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S.Słowińska, Zielona Góra 2014.

5.     Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000.

6.     Mac Cannel D., Turysta: nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

7.     Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa 2011.

8.     Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008.

9.     Słowińska S.i in., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej - nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012.

10.   Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.

11.   Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-11-2019 14:44)