SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Umiejętności interpersonalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Umiejętności interpersonalne
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-UINP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu relacji interpersonalnych. Kształtowanie kompetencji społecznych i uwrażliwienie na znaczenie relacji oraz profesjonalizmu w kontakcie z drugim człowiekiem. Uświadomienie poziomu własnej wiedzy i zdolności w obrębie poruszanej tematyki. Opanowanie umiejętności do prowadzenia efektywnej i swobodnej komunikacji, rozpoznawania barier komunikacyjnych, stosowania odpowiednich narzędzi oraz skutecznego przekazywania informacji. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i kreowania odpowiednich relacji interpersonalnych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Umiejętności interpersonalne – definicja i znaczenie w relacjach społecznych. Model komunikacji interpersonalnej oraz zasady skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Bariery komunikacyjne oraz aktywne słuchanie. Umiejętności inter- i intrapersonalne w rozwoju samoświadomości. Wybrane techniki asertywnej komunikacji i komunikat typu „JA”. Komunikacja w obszarze emocji. Informacja zwrotna oraz umiejętność różnicowania pomiędzy interpretacją i opinią a faktami i zachowaniami. Zespół i praca zespołowa oraz role grupowe.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, inscenizacja, symulacja, praca indywidualna i w grupach, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z prezentacji ustnej, wybranego przez studenta tematu odnoszącego się do poruszanej tematyki, ocenianej w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach). Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) – kolokwium w formie pisemnej, w celu otrzymania pozytywnej oceny student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Literatura podstawowa

1.      Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2007.

2.      Kozyra B., Komunikacja bez barier, Warszawa 2008.

3.      McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

4.      Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

5.      Plummer D. M., Jak kształtować umiejętności społeczne, Warszawa 2010.

6.      Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.

 

Literatura uzupełniająca

1.      Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2002.

2.      Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002

3.      Cialdinini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004

4.      Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się, Warszawa 1994.

5.      Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

6.      Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1992.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 23:50)