SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-PPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki, w tym jej tożsamości naukowo-pojęciowej oraz paradygmatów naukowych. Ukazanie przemian w podejściu do osób z niepełnosprawnością w kontekście idei społecznej integracji i normalizacji. Dokonanie charakterystyki osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ukazanie trudności dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach oraz możliwości wspierania ich w rozwoju.
Brak wymagań wstępnych
WYKŁADY:
Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki: historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, dziedziny. Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcie pedagogiki specjalnej. Zjawisko niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością: od segregacji przez społeczną integrację do normalizacji (społeczna inkluzja).
ĆWICZENIA:
Charakterystyka rozwoju i ograniczeń osób: (1) z niepełnosprawnością intelektualną; (2) przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową, (3) niewidomych i niedowidzących, (3) niesłyszących i słabosłyszących. (4) z niepełnosprawnością sprzężoną. Zasady edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Rodzaje działań rehabilitacyjnych wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, np. w sytuacjach edukacyjnych i społecznych.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: Przygotowanie prezentacji
Ocena ostateczna: średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2019 13:05)