SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-KP-BHP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Dariusz Królik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii na stanowiskach pracy.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta reagowania w określonych sytuacjach oraz określenia bezpiecznych warunków pracy m.in. uwarunkowań prawnych bezpieczeństwa w szkole i placówce oświatowej i wynikających z nich konsekwencji.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z nauk technicznych, na poziomie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP): rys historyczny, akty prawne w tym ustawy, rozporządzenia, podstawowe definicje, organy nadzoru nad warunkami pracy: prawo pracy i techniczne bezpieczeństwo pracy. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Bezpieczeństwo podczas wycieczek i zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. BHP pracy w zakładach. Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy. Środowisko pracy. Oświetlenie. Wentylacja. Hałas. Zapylenie. Czynniki szkodliwe i niebezpieczne. Szkolenia pracowników w dziedzinie bhp. Profilaktyczne badania lekarskie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, odzież ochronna. Sygnały alarmowe. Znaki ostrzegawcze, oznakowanie, barwy. Ergonomia na stanowiskach pracy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja, ćwiczenia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

umiejętność rozwiązywania kazusów, analizowanie dokumentów prawnych

Literatura podstawowa

1. Jucha F.; Bieś B.: Poradnik BHP dyrektora szkoły, Wyd. MEN, Warszawa 1998

2. Rączkowski B., BHP w praktyce, wydanie XVII, 2018

Literatura uzupełniająca

Ustawa Kodeks Pracy. Rozporządzenia MEN dotyczące różnych dziedzin życia szkoły.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 13:46)