SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przygotowanie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-SP-KP-BHP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii na stanowiskach pracy.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta reagowania w określonych sytuacjach oraz określenia bezpiecznych warunków pracy m.in. uwarunkowań prawnych bezpieczeństwa w szkole i placówce oświatowej i wynikających z nich konsekwencji.
Podstawowe wiadomości z nauk technicznych, na poziomie szkoły średniej.
Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP): rys historyczny, akty prawne w tym ustawy, rozporządzenia, podstawowe definicje, organy nadzoru nad warunkami pracy: prawo pracy i techniczne bezpieczeństwo pracy. Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Bezpieczeństwo podczas wycieczek i zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych. BHP pracy w zakładach. Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy. Środowisko pracy. Oświetlenie. Wentylacja. Hałas. Zapylenie. Czynniki szkodliwe i niebezpieczne. Szkolenia pracowników w dziedzinie bhp. Profilaktyczne badania lekarskie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe. Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, odzież ochronna. Sygnały alarmowe. Znaki ostrzegawcze, oznakowanie, barwy. Ergonomia na stanowiskach pracy.
Wykład konwencjonalny z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja, ćwiczenia praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
umiejętność rozwiązywania kazusów, analizowanie dokumentów prawnych
1. Jucha F.; Bieś B.: Poradnik BHP dyrektora szkoły, Wyd. MEN, Warszawa 1998
2. Rączkowski B., BHP w praktyce, wydanie XVII, 2018
Ustawa Kodeks Pracy. Rozporządzenia MEN dotyczące różnych dziedzin życia szkoły.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 13:46)