SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fonacja pozakrtaniowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fonacja pozakrtaniowa
Kod przedmiotu 12.9-WP-PEDP-FONP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z zasadami i metodami rehabilitacji osób laryngektomowanych.

Wymagania wstępne

Zaburzenia komunikacji językowej; metody diagnozy i terapii logopedycznej. Budowa aparatu respiracyjnego, fonacyjnego i artykulacyjnego. 

Zakres tematyczny

 

Metody klasyczne: metoda aspiracji(Seemana), metoda Sterna, metoda iniekcji , metoda insuflacji, metoda Cornuta, metoda wokalistyczna Mitrinowicz (wykorzystuje umiejętność podparcia oddechowego (appoggio). Metody chirurgiczne: wytworzenie przetok głosowych, założenie protezy wentylowej. Jakość życia osób laryngektomowanych. 

Metody kształcenia

Pokaz, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, dyskusja, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z laboratorium składają się wyniki osiągnięte z wykonanych prac (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Literatura podstawowa

1. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Mowa laryngektomowanych, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 2001.

2. Kamuda-Lewtak J. M., (2008), „Standard postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych”. Logopedia, tom 37, PTL.

3. Pruszewicz A., red., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.

4. Fabczak-Kowalczuk A. M., (2005), „Twoje uczucia, twoja mowa po usunięciu krtani”,wyd. BUK, Białystok.

Literatura uzupełniająca

1. Sokal W., Podręcznik do nauki mowy zastępczej dla osób po usunięciu krtani, Zielona Góra 2006.

2. Sinkiewicz A. „Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów, lekarzy”, PTL, Bydgoszcz.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 08:55)