SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSSM-PPKWD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE. Ukształtowanie właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.
Tematyka wykładów:
Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.
Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju.
Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.
Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji.
Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.
Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów.
Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.
Tematyka ćwiczeń:
Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
Metody rozwoju i kształcenia.
tworzenie środowiska wsprierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.
wykład, ćwiczenia
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i z aktywności na zajęciach.
Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).
Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015) Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
Cierpoiałkowska L., Sęk H. (2017) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa. Pozostała literatura zostanie podana na zajciach.
Zostanie podana na zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 22-12-2019 20:10)