SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Umuzykalnienie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Umuzykalnienie I
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-Umu1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementarnymi zasadami z zakresu nauki o muzyce, historii muzyki, kształcenia słuchu i rytmiki. Ich wykorzystaniem w procesie umuzykalniania dzieci, ich przydatnością w zintegrowanej pracy edukacji elementarnej a także podniesienie sprawności słuchowej, ruchowej, manualnej i wykonawczej.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, psychologii, pedagogiki. Student powinien posiadać podstawowe zdolności i umiejętności muzyczne a także dobrą kondycję psychofizyczną, niezbędną w realizowaniu zadań z rytmiki.

Zakres tematyczny

Znaczenie zajęć umuzykalniających z rytmiką w ogólnym rozwoju dziecka – podstawy psychologiczno-pedagogiczne. Cele, treści, metody umuzykalnienia i rytmiki. Rodzaje zajęć umuzykalniających. Organizacja zajęć umuzykalniających. Wybrane zagadnienia z historii muzyki i literatury muzycznej. Audycje  umuzykalniające  dla dzieci i ich rodzaje. Założenia  metody rytmiki według  Emila Jagues`a  Dalcroze`a („Gramatyka rytmiki”). Aktywność ruchowa w koncepcji Carla Orffa. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu ( np. ćwiczenia kształcące świadomy ruch, orientację przestrzenną, rozwijające koncentrację uwagi, grup mięśni, użytkowe; ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne). Realizacja ruchowa wartości rytmicznych ( ćwierćnuta, akcent i mara taktowa, taktowanie, ósemka, półnuta, cała  nuta, pauzy, półnuta z kropką, synkopa, szesnastki, przedtakt). Taktowanie. Sylaby rytmiczne. Klocki rytmiczne.

Ćwiczenia i zabawy rytmiczne utrwalające różne zagadnienia muzyczne ( marsz, bieg, podskoki, sygnały muzyczne, koło, pary,   korowody). Prezentacje studentów – propozycje audycji muzycznych dla dzieci, konkursów wiedzy o muzyce.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.

Literatura podstawowa

  1. issinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego Rytmika, Warszawa 1991
  3. Krzyzowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2995.
  4. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  5. Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
  6. Wójcik D., Nauka o muzyce, Kraków 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  3. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  4. Kurcz J., Muzyczne audycja radiowe dla klas I-III i ich recepcja, [w:] Krakowska koncepcja wychowania muzycznego, red. Z. Burowska, J. Kurcz, A. Wilk, Kraków 1993.
  5. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
  6. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  7. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 11:51)