SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Umuzykalnienie I |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-Umu1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z elementarnymi zasadami z zakresu nauki o muzyce, historii muzyki, kształcenia słuchu i rytmiki. Ich wykorzystaniem w procesie umuzykalniania dzieci, ich przydatnością w zintegrowanej pracy edukacji elementarnej a także podniesienie sprawności słuchowej, ruchowej, manualnej i wykonawczej.
Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, psychologii, pedagogiki. Student powinien posiadać podstawowe zdolności i umiejętności muzyczne a także dobrą kondycję psychofizyczną, niezbędną w realizowaniu zadań z rytmiki.
Znaczenie zajęć umuzykalniających z rytmiką w ogólnym rozwoju dziecka – podstawy psychologiczno-pedagogiczne. Cele, treści, metody umuzykalnienia i rytmiki. Rodzaje zajęć umuzykalniających. Organizacja zajęć umuzykalniających. Wybrane zagadnienia z historii muzyki i literatury muzycznej. Audycje umuzykalniające dla dzieci i ich rodzaje. Założenia metody rytmiki według Emila Jagues`a Dalcroze`a („Gramatyka rytmiki”). Aktywność ruchowa w koncepcji Carla Orffa. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu ( np. ćwiczenia kształcące świadomy ruch, orientację przestrzenną, rozwijające koncentrację uwagi, grup mięśni, użytkowe; ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne). Realizacja ruchowa wartości rytmicznych ( ćwierćnuta, akcent i mara taktowa, taktowanie, ósemka, półnuta, cała nuta, pauzy, półnuta z kropką, synkopa, szesnastki, przedtakt). Taktowanie. Sylaby rytmiczne. Klocki rytmiczne.
Ćwiczenia i zabawy rytmiczne utrwalające różne zagadnienia muzyczne ( marsz, bieg, podskoki, sygnały muzyczne, koło, pary, korowody). Prezentacje studentów – propozycje audycji muzycznych dla dzieci, konkursów wiedzy o muzyce.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 11:51)