SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacje wspierające rozwój dziecka |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPiWM-IWRD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedz y do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu o partego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.
Po stawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.
Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem.
Nauczanie przez eksperymentowanie.
Pedagogika zabawy.
Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona.
Szkoły twórczości.
Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. Planowanie programu: jego struktura, etapy i fazy pracy. Ewaluacja programu.
Program Janiny Uszyńskiej-Jarmoc "Podróże. Skarby. Przygoda"
Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, Szkoły i przedszkola leśne, Projekt: przedszkole wolne od zabawek.
Metody: asymilacji wiedzy, samo dzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie, prezentacji do wybranego zagadnienia,aktywnej obecności studentów, skonstruowanego projektu innowacji wraz z założeniami teoretycznymi.
1. Barański Cz ., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
1. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
2. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:19)