SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacje wspierające rozwój dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacje wspierające rozwój dziecka
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-IWRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedz y do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu o partego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem. 

Wymagania wstępne

Po stawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości. 

Zakres tematyczny

Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem.

Nauczanie przez eksperymentowanie.

Pedagogika zabawy.

Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona.

Szkoły twórczości.

Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. Planowanie programu: jego struktura, etapy i fazy pracy. Ewaluacja programu.

Program Janiny Uszyńskiej-Jarmoc "Podróże. Skarby. Przygoda"

Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, Szkoły i przedszkola leśne, Projekt: przedszkole wolne od zabawek. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samo dzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie, prezentacji do wybranego zagadnienia,aktywnej obecności studentów, skonstruowanego projektu innowacji wraz z założeniami teoretycznymi. 

Literatura podstawowa

1. Barański Cz ., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.

2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.

3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.

5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007. 

Literatura uzupełniająca

1. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.

2. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:19)