SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań naukowych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań naukowych II
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-MBN2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem jakościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych jakościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych jakościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść jakościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I

Zakres tematyczny

Wykłady

Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego.  Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.  Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Strategia ilościowa a strategia jakościowa w badaniach pedagogicznych. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego i jakościowego w pedagogice. Metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych i metodologii badań jakościowych w pedagogice. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego i jakościowego. Specyfika danych ilościowych i jakościowych oraz techniki ich analizy.

Ćwiczenia

Klasyfikacja metod, techniki i narzędzi w badaniach pedagogicznych. Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście jakościowe. Omówienie etapów procesu badawczego w podejściu jakościowym. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu jakościowym. Metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Analiza uzyskanych wyników badań. Prezentacja uzyskanych wyników badania.  

Metody kształcenia

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań, analiza wyników badań), prezentacja problematyki przez studentów (np. prezentacja uzyskanych wyników badań).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie z egzaminu powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego jakościowego narzędzia badawczego).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z testu końcowego w ramach wykładów (50%).

 

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
  3. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 29-11-2019 12:27)