SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań naukowych II |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-MBN2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem jakościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych jakościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych jakościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść jakościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I
Wykłady
Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. Pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego. Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Strategia ilościowa a strategia jakościowa w badaniach pedagogicznych. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego i jakościowego w pedagogice. Metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych i metodologii badań jakościowych w pedagogice. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego i jakościowego. Specyfika danych ilościowych i jakościowych oraz techniki ich analizy.
Ćwiczenia
Klasyfikacja metod, techniki i narzędzi w badaniach pedagogicznych. Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście jakościowe. Omówienie etapów procesu badawczego w podejściu jakościowym. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu jakościowym. Metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Analiza uzyskanych wyników badań. Prezentacja uzyskanych wyników badania.
Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań, analiza wyników badań), prezentacja problematyki przez studentów (np. prezentacja uzyskanych wyników badań).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie z egzaminu powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego jakościowego narzędzia badawczego).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z testu końcowego w ramach wykładów (50%).
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 29-11-2019 12:27)