SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia mediów |
Kod przedmiotu | 15.0-WP-SOCP- SME |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego.
Brak
Zagadnienia : wykłady
Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.
Kultura masowa, społeczeństwo masowe.
Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo.
Mass media XXI wieku.
Propaganda - istota zjawiska.
Zagadnienia: ćwiczenia
Historia mass mediów.
Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy.
Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia.
Informacje: analiza hard news/soft news.
Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady.
Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, zadania praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50 % punktów; ocena z kolokwium jest oceną z wykładu.
Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji); wykonywanie zadań praktycznych związanych z treścią realizowaną na ćwiczeniach; średnia arytmetyczna ocen z prezentacji i ocen z zadań praktycznych jest oceną z ćwiczeń.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z kolokwium (wykłady) i oceny z ćwiczeń.
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, Łódź 2018.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.
Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.
Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008
Nowicki P., Co to jest telenowela, Warszawa 2006.
Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.
Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.
Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 1 i 2, Lublin 2020.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 18:54)