SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-PSEW-PKDM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z charakterystyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z SPE w nurcie biologicznym. Zapoznanie z oczekiwanymi problemami edukacyjnymi wynikającymi z wymagań podstawy programowej a ograniczeniami związanymi z możliwościami uczniów (nurt rozwojowy i biologiczny). Kształcenie umiejętności organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych związanych ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju. Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.
Podstawy psychologii rozwoju dzieci i młodzieży.
Problemy rozwojowe - normatywne i nienormatywne.
Charakterystyka funkcjonowania dzieci i młodziezy z SPE w nurcie neuropsychologicznym.
Konsekwencjie SPE i mozliwość wspierania uczniów w świetle celów edukacyjnych.
Kształcenie umiejętności diagnozy i organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych zwiazane ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju.
Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.
Wykład, praca z tekstem, metoda projektu praktycznego, działania-projektowanie zadań i sytuacji edukacyjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wyk lady:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
Ćwiczenia:
Przygotowanie pracy kontrolnej.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna uzyskanych ocen z wykładu i ćwiczeń.
1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004.
2. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Warszawa 2018.
4. Borkowska A.R., Domańska L., Podstawy neuropsychologii klinicznej dziecka, Lublin 2008.
5. Fischer R. Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
6. Grzybowski P., Spotkania z innymi, Kraków 2011.
6. Nowak-Łojewska A., Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń: wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Zielona Góra 2011.
1. Domańska Ł., Borkowska A.R., Podstawy neuropsychologii klinicznej, Lublin 2008.
2. Pąchalska M., Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne, Lublin 2008.
3. Padesky Ch., Greenberger D., Umysł ponad nastrojem, Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia, Kraków 2017.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-01-2020 12:38)