SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do pedagogiki |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PSPM-WDP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.
Brak
Wykłady
Przedstawienie elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście ontologicznym
Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem.
Pedagogika teoretyczna i praktyczna.
Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.
Rozwój naukowy pedagogiki.
Określenie charakteru naukowego pedagogiki.
Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.
Działy współczesnej pedagogiki.
Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.
Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.
Klasyfikacje pojęć pedagogicznych.
Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych.
Dziesięciościan edukacji.
Ćwiczenia
Analiza elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście antropologicznym
Wychowanie i jego właściwości.
Rola i funkcje wychowania, społeczne znaczenie wychowania.
Zjawiska przemian w wychowaniu.
Współczesne systemy wychowania.
Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.
Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia
Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 13:38)