SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PSPM-WDP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Banach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych; rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Przedstawienie elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście ontologicznym

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem.

Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Określenie charakteru naukowego pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Klasyfikacje pojęć pedagogicznych.

Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych.

Dziesięciościan edukacji.

 

Ćwiczenia

Analiza elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście antropologicznym

Wychowanie i jego właściwości.

Rola i funkcje wychowania, społeczne znaczenie wychowania.

Zjawiska przemian w wychowaniu.

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

 

  1. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  6. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  8. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  3. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 13:38)