SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSPM-WDSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw pedagogiki.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów

Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia), a dydaktyka specjalna. Wartości i cele kształcenia specjalnego. Paradygmaty dydaktyczne. Charakterystyka procesu kształcenia specjalnego (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia, metody). Rola nauczyciela w procesie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Edukacja włączająca i jej uwarunkowania. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne.

Tematyka ćwiczeń

Formy organizacyjne procesu kształcenia (lekcja, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne). Treści kształcenia, programy, podręczniki szkolne. Środki dydaktyczne. Proces uczenia się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Trudności w nauce dziecka z deficytami rozwojowymi i przewlekle chorych. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (omówienie na wybranych przykładach). Praca z uczniem zdolnym. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Nowoczesne tendencje w dydaktyce specjalnej. Konspekt lekcji. Współpraca z rodzicami.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej na wybrany temat z dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji. 

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Literatura podstawowa

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Idee, teorie, koncepcje, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Gajdzica Z., Bełza-Gajdzica M. (red.), Inkluzja edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 20:09)