SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSPM-WDSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość podstaw pedagogiki.
Tematyka wykładów
Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia), a dydaktyka specjalna. Wartości i cele kształcenia specjalnego. Paradygmaty dydaktyczne. Charakterystyka procesu kształcenia specjalnego (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia, metody). Rola nauczyciela w procesie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Edukacja włączająca i jej uwarunkowania. Dydaktyczne alternatywy edukacyjne.
Tematyka ćwiczeń
Formy organizacyjne procesu kształcenia (lekcja, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne). Treści kształcenia, programy, podręczniki szkolne. Środki dydaktyczne. Proces uczenia się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Trudności w nauce dziecka z deficytami rozwojowymi i przewlekle chorych. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (omówienie na wybranych przykładach). Praca z uczniem zdolnym. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Nowoczesne tendencje w dydaktyce specjalnej. Konspekt lekcji. Współpraca z rodzicami.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej na wybrany temat z dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Idee, teorie, koncepcje, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Gajdzica Z., Bełza-Gajdzica M. (red.), Inkluzja edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 20:09)