SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-PPKWD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą, wymiarami i perspektywami procesu diagnozy i edukacji osób z SPE. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodziezy z SPE. Ukształtowanie właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacj problemów dziecka.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów:  psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia wychowawcza, kliniczna i społeczna.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

Wielowymiarowość edukacji dzieci i młodziezy z SPE oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, cele, zasady, zadania.

Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozowju. 

Proces edukacji dzieci i młodzieży z SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.

Wiodące nurty zmian w procesie edukacji. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji. 

Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.

Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osuiągania postawionych celów. 

Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji oraz możliwości wielozakresowego wspierania w tym procesie.

Tematyka ćwiczeń:

Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.

Metody rozwoju i kształcenia. 

Tworzenie środowiska wspierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.

Metody kształcenia

wykład, ćwiczenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach oraz przygotowanie i realizacja projektu.

 

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu i  z aktywności na zajęciach.

 

Wykład (egzamin pisemny) - ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

 

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (ćwiczenia) i ocenę za egzamin pisemny (wykład).

Literatura podstawowa

  • Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in. (2015), Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra.

  • Cierpiałkowska L., Sęk H.  (2017), Psychologia kliniczna, Warszawa.

  • Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Warszawa

Literatura uzupełniająca

 

Zostanie podana na zajęciach.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:14)