SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka w pedagogice specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 8
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi.

Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, zdobycie podstaw umiejętności projektowania  i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Poznawcze podstawy diagnozy zaburzeń i oboczności rozwojowych. 2) Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. 3) Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 4) Szczegółowe aspekty diagnozy w pedagogice specjalnej. 5) Specyfika diagnozy w pedagogice specjalnej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. 6) Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. 7) Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go, ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z zaburzeń i oboczności rozwojowych. 8) Znaczenie diagnozy poszerzonej: potrzeba znajomości funkcjonowanie rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej w edukacji i terapii ucznia z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 9) Diagnoza wielospecjalistyczna: skład i zasady współpracy zespołu diagnostycznego. 10) Znaczenie diagnozy dla projektowania oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 

Konwersatorium:

1) Klasyfikacja i charakterystyka obszarów podlegających diagnozie w pedagogice specjalnej. 2) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery motorycznej. 3) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery poznawczej. 4) Cele, zasady i formy diagnozowania zburzeń sfery społeczno-emocjonalnych. 5) Cele, zasady i formy diagnozowania oboczności i nietypowości rozwojowych. 6) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy funkcjonalnej przeznaczonych do diagnozowania uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 7) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy poszerzonej, dotyczącej rodziny i środowiska ucznia. 8) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 9) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju.              

 

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Konwersatorium:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Konwersatorium:

Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i prezentacja (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.

2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.

3. Guziuk M., M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2012.

4. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013.

5. Wybrane formularze diagnozy funkcjonalnej.



 

Literatura uzupełniająca

1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.

2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

4. Schopler E., Profil psychoedukacyjny (PEP-R), Gdańsk 1995.

5. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 15:16)