SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowania zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami. Znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie    i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych (zwłaszcza dla uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych), dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, motywowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do uczenia się, stosowanie oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami).

 

Zakres tematyczny

Konwersatorium:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa 2008.

2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.

5. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

6. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

7. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

8. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

9. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.

10. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, red. D. Borecka-Biernat, Kraków 2011.

11. Zajdel K., Uczeń zdolny we współczesnej szkole, [w:] Dziecko - rzeczywistość, szanse i wyzwania, red. B. Grzeszkiewicz, B. Walak, Gorzów Wielkopolski 2011.

Literatura uzupełniająca

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Fechner-Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa 2013.

3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Warszawa 2005.

4. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

5. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.

6. Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, red. B. Muchacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa, Kraków 2017.

7. Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011.

8. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

9. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

10. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:26)