SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budowanie kultury inkluzyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budowanie kultury inkluzyjnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-BKI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami budowania kultury inkluzyjnej w placówce edukacyjnej i środowisku jej działania. zrozumienie przez studenta zależności pomiędzy kulturą organizacyjną, kulturą szkoły włączającej, kulturą inkluzyjną. Zapoznanie z założeniami teoretycznymi, budową i metodyką stosowania indeksu włączania.
  2. Kształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej, przygotowywania programu rozwoju kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej, przygotowywania konspektów zajęć i materiałów metodycznych do pracy z nauczycielami i uczniami w zakresie budowania kultury inkluzyjnej, współpracy z lokalnymi mediami i wykorzystywania Internetu w procesie budowania kultury inkluzyjnej.
  3. Uwrażliwianie studentów i kształtowanie postaw proinkluzyjnych. Uwrażliwianie na współpracę z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami lub opiekunami dzieci i uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym. Uwrażliwianie na kształtowanie postaw społecznych wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki integracyjnej i edukacji włączającej

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Szkoła/przedszkole w aspekcie instytucjonalnym oraz organizacyjnym.
  2. Kultura organizacyjna, kultura szkoły, szkoła/edukacja włączająca, inkluzja, ekskluzja, kultura inkluzyjna – pojęcia, definicje, zależności pojęciowo-definicyjne.
  3. Model kultury szkoły włączającej: wybrane koncepcje, np. E.T. Halla, J. W. Kugelmassa. 
  4. Index for Inclusion w budowaniu kultury i polityki inkluzyjnej.
  5. Media w kształtowaniu kultury inkluzyjnej.

Ćwiczenia:

  1. Międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne dotyczące organizacji edukacji włączającej.
  2. Program rozwoju kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej – zadania dyrektora, pracowników pedagogicznych, uczniów i rodziców.
  3. Kształtowanie proinkluzywnych postaw pracowników pedagogicznych – konspekty zajęć i materiały metodyczne.
  4. Kształtowanie proinkluzyjnych postaw uczniów – konspekty zajęć i materiały metodyczne.
  5. Realizacja idei inkluzji edukacyjnej i społecznej w  środowisku lokalnym: uroczystości, imprezy okolicznościowe, lokalne media, materiały prasowe,  informacje w sieci Internetu.

 

 

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1. Banach I.: Od integracji do inkluzji. O problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Zielona Góra 2014.

2. Bąbka J.: Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności. Zielona Góra 2012.  

3. Booth T., Ainscow M.: Index for inclusion. A guide to school development led by inclusive values. Cambridge Index for Inclusion Network 2017.

4. Lis-Kujawski A.: Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków 2010. - 978-83-7587-325-2

5. Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Oprac. wydania polskiego: D. Wiszejko-Wierzbicka, A. Białek, K. Sikko. Warszawa 2011.

6. Sadowska S.: Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych. Toruń 2005.

7. Sipowicz  K., Pietras T.: Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław 2017.      

8. Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa 2006.

9. Wiącek  G.: Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin 2008.

10. Zacharuk T. Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Siedlce 2008.

 

Literatura uzupełniająca

1. Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści. Red. T. Zacharuk, E. Jówko. Siedlce 2017.

2. Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli.  Red. Z. Janiszewska-Nieścioruk. Zielona Góra 2012.

3. Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej. Red. Z. Gajdzica, M. Bełza. Katowice 2016.

4. Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje. Red. T. Zacharuk, L. Pytka. Siedlce 2018.

5. Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełno­sprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa 2010.

6. Wiszejko-Wierzbicka D.: Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, III, nr 4.

7. Zamkowska A.: Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:35)