SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Budowanie kultury inkluzyjnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-BKI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu
Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki integracyjnej i edukacji włączającej
Wykłady:
Ćwiczenia:
wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Banach I.: Od integracji do inkluzji. O problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Zielona Góra 2014.
2. Bąbka J.: Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności. Zielona Góra 2012.
3. Booth T., Ainscow M.: Index for inclusion. A guide to school development led by inclusive values. Cambridge Index for Inclusion Network 2017.
4. Lis-Kujawski A.: Moje "ja" i szkoła integracyjna. Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych. Kraków 2010. - 978-83-7587-325-2
5. Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Oprac. wydania polskiego: D. Wiszejko-Wierzbicka, A. Białek, K. Sikko. Warszawa 2011.
6. Sadowska S.: Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych. Toruń 2005.
7. Sipowicz K., Pietras T.: Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław 2017.
8. Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa 2006.
9. Wiącek G.: Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin 2008.
10. Zacharuk T. Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Siedlce 2008.
1. Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści. Red. T. Zacharuk, E. Jówko. Siedlce 2017.
2. Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli. Red. Z. Janiszewska-Nieścioruk. Zielona Góra 2012.
3. Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej. Red. Z. Gajdzica, M. Bełza. Katowice 2016.
4. Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje. Red. T. Zacharuk, L. Pytka. Siedlce 2018.
5. Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa 2010.
6. Wiszejko-Wierzbicka D.: Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, III, nr 4.
7. Zamkowska A.: Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom 2009.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:35)