SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Integracja społeczna grupy rówieśników - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Integracja społeczna grupy rówieśników
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ISGR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów uwarunkowań społecznego funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym, a także mechanizmów praktyk wykluczających. Poznanie przez studentów wybranych metod badania sytuacji społecznej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nabycie przez studentów umiejętności  opracowania programów wychowawczo-profilaktycznych pod kątem wspomagania procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Wymagania wstępne

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz podstaw spostrzegania społecznego  z zakresu psychologii społecznej. 

Zakres tematyczny

Konwersatorium

1) Uwarunkowania praktyk wykluczających w grupie przedszkolnej oraz klasie szkolnej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Integracja społeczna - istota, wyznaczniki, uwarunkowania oraz metody i techniki diagnostyczne. 3) Grupa rówieśnicza i zadaniowa jako środowisko funkcjonowania uczniów. 4) Programy wychowawczo-profilaktyczne ukierunkowanie na eliminowanie praktyk wykluczających oraz wspomaganie procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem: a) pedagogiki zabawy, b) perspektywy life- span, c) uczenia się we współpracy.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, pokaz, praca z grupie.   

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt obejmujący diagnozę sytuacji społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wspieranie procesu społecznej integracji. 

Literatura podstawowa

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.
  3. O metodzie Klanzy: teoria i praktyka. red. K. Kosior, J. Sieklucka, Lublin 2010.
  4. Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life-span: przewodnik metodyczny, red. K. Barłóg, Rzeszów 2017.  
  5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Banach I., Od integracji do inkluzji, Zielona Góra 2014.
  2. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  3. Gaś B. Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
  4. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i szkoła integracyjna, Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  5. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)