SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNG1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie kształcenia: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Zakres tematyczny

Treści:

1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach starszych, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

4. Specyfika nauczania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

5. Organizacja nauczania i wychowania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

6. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć.

7. Specyfika oceniania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria
Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Scenariusz zajeć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywny udział w
zajęciach i w dyskusji.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego
  2. Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
  3. Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.
  2. Kwas L., Bank dobrych praktyk: IPET dla uczennicy z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum, Warszawa 2012. 
  3. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)