SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie 2
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SM2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z etapami badań pedagogicznych. Wyposażenie studentów w umiejętności formułowania celów, problemów, zmiennych i ich wskaźników (w przypadku badań ilościowych), wyboru paradygmatu badań oraz odpowiedniej metody. Przygotowanie studentów do etycznego oraz rzetelnego przeprowadzenia badań.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.. Opracowana część teoretyczna pracy magisterskiej.

Zakres tematyczny

 

  1.  Badania ilościowe a jakościowe.
  2. Cele badań naukowych.
  3. Zasady badań pedagogicznych.
  4. Formułowanie celu, problemów, zmiennych, wybór paradygmatu, metody badań pedagogicznych.
  5. Opracowanie procedury badań, w tym narzędzia badawczego.
  6. Opisywanie zmiennych (niezależnych i zależnych), wskaźników adekwatnie do podjętych problemów.
  7. Ustalenie próby badawczej, badanej grupy osób. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowana koncepcja badań własnych.  

Literatura podstawowa

 

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
  2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
  4. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002.
  2. Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
  3. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2000. 
  4.  Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 14:16)