SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Multimedia w edukacji specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Multimedia w edukacji specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu możliwości zastosowania mediów i multimediów w edukacji i rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nabycie umiejętności posługiwania się i stosowania wybranych rozwiązań sprzętowych i programowych w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Szczegółowe poznanie zawartość zasobów Internetowych oraz programów edukacyjno-terapeutycznych. 

Wymagania wstępne

Opanowanie w podstawowym zakresie obsługi komputera i urządzeń peryferyjnych, sprawne wykorzystywanie Internetu.

Zakres tematyczny

Laboratoria

Media i multimedia w procesie terapeutycznym. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych w działaniach diagnostycznych i terapeutycznych. Przegląd i analiza stron internetowych pomocnych w zajęciach z  uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Multimedialne programy edukacyjno-terapeutyczne - szczegółowa analiza zawartości programów pod kontem zajęć terapeutycznych.
Prezentacja multimedialna - jako pomoc dydaktyczna w pracy pedagoga specjalnego. 
Przygotowanie i przedstawienie opracowanych prezentacji multimedialnych poświęconych zagadnieniom pedagogiki specjalnej.
Analiza i omówienie przedstawionych propozycji.

Metody kształcenia

Laboratoria

Pokaz, demonstracja, dyskusja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, praca z programem multimedialnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Komputer w kształceniu specjalnym, red. J. Łaszczyk, Warszawa 1998.
  2. Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
  3. Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Barczak S., Florek J., Jakubowski S., Sydoruk T., Zdalna edukacja: potrzeby, szanse i zagrożenia, Warszawa 2006.
  2. Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
  3. Czerwińska M.,  Od Braille'a do DAISY – o czytaniu i czytelnictwie osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, red. A. Żbikowska-Migoń, Wrocław 2011, s. 175-188
  4. Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2007.
  5. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Toruń 2005.
  6. Jakubowski S., Serafin R., Szczepankowski B., Urządzenia techniczne dla osób  niepełnosprawnych, Warszawa 1993.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)