SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNG2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest warsztatowe przygotowanie studenta do efektywnej i racjonalnej edukacji i terapii na II etapie edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnoscią intelektualną   w stopniu głębszym (umiarkowanym i znacznym) w placówkach oświatowych poprzez zapoznanie go z Podstawą programową (cele i treści kształcenia oraz wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym na II etapie edukacji), z zagadnieniami dotyczącymi metod, form i zasad edukacji, z dokumentacją edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą na II etapie edukacyjnym oraz z zadaniami dotyczącymi przygotowania uczniów, poprzez edukację i terapię, do optymalnego funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, teoretycznych podstaw rewalidacji, dydaktyki specjalnej, oligofrenopedagogiki, diagnozy psychopedagogicznej oraz andragogiki.

Zakres tematyczny

Konwersatorium:

1) Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji), poszerzenie zakresu i tematyki oddziaływań w stosunku do I etapu edukacyjnego. 2) Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania.    3) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym. 4) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 5) Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 6) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych. 7) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami      z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej. 8) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 9) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 10) Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.

Metody kształcenia

Konwersatorium:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych i rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego oraz kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1.  Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.

2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewskaj-Nowak, Warszawa 2012.

3.  Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.

4.  Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.

5.  Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.

6. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

7. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

1. Kielin J., Krok po kroku, Gdańsk 2012.

2. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy, Warszawa 2007.

3. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.

4. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.

5. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.

6. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, red. A. Guzy, D. Krzyżyk, Kielce 2012.

7. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2,  red. A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, Kielce 2013.

8. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, red. M. Piszczek,  Warszawa 2001.

9. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki,  Kraków 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 15:47)