SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz charakterystykę sposobów organizacji zajęć. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawowa wiedza z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności wychowawcze w pracy. Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia
Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, Gdańsk 2017, Wydawnictwo Harmonia;
Ploch L. Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Warszawa 1992, WSiP ;
Pilecka W. (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)