SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne i socjologiczne aspekty pedagogiki leczniczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne i socjologiczne aspekty pedagogiki leczniczej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PSPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Banach
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie problematyki choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka w aspekcie biopsychospołecznym. 

Wymagania wstępne

Wprowadzenie do pedagogiki, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, wybrane zagadnienia z pediatrii. 

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogiczne aspekty choroby przewlekłej:

  1. Socjologiczne koncepcje zdrowia i choroby.
  2. Choroba przewlekła u dzieci – specyfika, funkcjonowanie, problemy.
  3. Dzieci w stanie zdrowia i choroby – charakterystyka.
  4. Zachowania w zdrowiu i chorobie.
  5. Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowanie i sytuację szkolną dzieci i młodzieży.
  6. Wpływ choroby dziecka na życie rodziny.
  7. Adaptacja do choroby.


Ćwiczenia

Specyfika wybranych chorób przewlekłych:

Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i dysfunkcji ruchowych oraz ich wpływ na psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie dziecka (np. mózgowe porażenie dziecięce, cukrzyca, epilepsja, alergie, astma oskrzelowa, choroby nowotworowe.

 

 

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia

Praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z egzaminu.

Ćwiczenia

Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń.

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów

Literatura podstawowa

1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Anto szewska, To ruń 2011.

2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.

4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.

5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

6. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000

7. B. Woynarowska (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca

1. Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017

2. Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.

3. Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.

4. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.

5. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.

6. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

7. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 11-05-2020 08:10)