SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością fizyczną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy rehabilitacji ruchowej osób z niepełnosprawnością fizyczną
Kod przedmiotu 12.6-WP-PSSM-PRRC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z celami i zadaniami rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej, postępowaniem rehabilitacyjnymi w ważniejszych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia. Poznanie zaleceń i rekomendacji do aktywności fizycznej, zasad prowadzenia treningu zdrowotnego dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością oraz chorobą przewlekłą. Udział w warsztatach prezentujących podstawy metodyczne treningu zdrowotnego i rehabilitacji.

Wymagania wstępne

Podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. 

Zakres tematyczny

  1. Cele i zadania rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej.
  2.  Kinezyterapia, wpływ ruchu na organizm człowieka.
  3.  Zasady stosowania fizykoterapii.
  4. Terapia zajęciowa i ergo terapia.
  5.  Wprowadzenie do oceny klinicznej - badanie ogólne i czynnościowe.
  6.  Postępowanie rehabilitacyjne i terapia ruchem u osób z z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną oraz w wybranych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia.
  7.  Rehabilitacja w wieku rozwojowym. 
  8.  Praktyczne zastosowanie zasad rehabilitacji w pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową i sprzężoną oraz chorobą przewlekłą. 
  9.  Rehabilitacja osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą.
  10.  Aktywność fizyczna a długowieczność-zasady stosowania terapii ruchowej u seniorów.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych o cen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlega: wykonanie

projektu, obserwacja i ocena umiejętności praktycznych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium przeprowadzanego w formie pisemnej. Aktywny udział w

warsztatach ruchowych prowadzonych na sali do zajęć rehabilitacyjnych. Opracowanie projektu grupowego do tyczącego profilaktyki chorób wynikających z hipokinezji w

formie zaleceń dla pacjenta.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu: 3,25 - 3,5; 3,75-4.0; 4,75-5,0.

Literatura podstawowa

  1. Antoszewska B., Wójcik M. (red.), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn 2015.
  2.  Bauer A. Wiecheć A. Śliwiński Z. (red), Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Markmed Rehabilitacja, Ostrowiec Świętokrzyski 2012.
  3. Bogdanowicz M. Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005.
  4.  Kwolek A. (red.), Rehabilitacja medyczna, Podstawowa wiedza o rehabilitacji, podstawy anatomiczne i fizjologiczne fizjoterapii i rehabilitacji medycznej. Ocena kliniczna i funkcjonalna poszczególnych układów, metody terapeutyczne w rehabilitacji. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2015.
  5. Morgulec-Adamowicz N.(red), Adaptowana aktywność fizyczna: dla fizjoterapeutów. PZWL, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Rosławski A., Skolimowski T., Technika wykonywania ćwiczeń leczniczych. PZWL, Warszawa 2009.
  2. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć. Wyd. Impuls, Kraków 2001
  3. Wójcik M., Antoszewska B. (red.), Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn 2015.
  4.  Zembaty A., Kinezyterapia. (red.), Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii.  Wyd. Kasper, Kraków 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:45)