SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dziećmi przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MPPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze wspólnymi i swoistymi właściwościami rozwojowymi dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi oraz zasadami organizacji edukacji zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej, terapeutycznej, społecznej w przedszkolu wobec dzieci z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową. Uwrażliwienie studentów na potrzeby dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami.
Znajomość charakterystyki osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową, możliwości wspomagania rozwoju osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową
Zakres tematyczny
1) Funkcje instytucji przedszkolnej wobec dzieci z chorobą przewlekłą, z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodziców 2) Formy edukacji przedszkolnej: oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, odziały integracyjne w przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkola specjalne. 3) Wspólne i swoiste właściwości rozwojowe dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi. 4) Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu. 4) IPET dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną jako wyznacznik pracy edukacyjno-rewalidacyjnej. 5) Rozwijanie u dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną, niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną gotowości do nauki w szkole zgodnie z zasadą indywidualizacji oddziaływań. 6) Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 7) Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci. 8) Rewalidacja indywidualna dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną w przedszkolu. 9) Współpraca z rodzicami dzieci z chorobą przewlekła, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 10) Środki dydaktyczne w pracy z dziećmi z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową.
Praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach - uczenie się we współpracy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).Konspekty zajęć na ocenę. Realizacja zajęć próbnych w przedszkolu na ocenę.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)