SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dziećmi przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dziećmi przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze wspólnymi i swoistymi właściwościami rozwojowymi dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi oraz zasadami  organizacji edukacji zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej, terapeutycznej, społecznej w przedszkolu wobec dzieci z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową. Uwrażliwienie studentów na potrzeby dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w wieku przedszkolnym oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami.

Wymagania wstępne

Znajomość charakterystyki osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową, możliwości wspomagania rozwoju osób z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1) Funkcje instytucji przedszkolnej wobec dzieci z chorobą przewlekłą, z niepełnosprawnością ruchową oraz ich rodziców 2) Formy edukacji przedszkolnej: oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, odziały integracyjne w przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkola specjalne. 3) Wspólne i swoiste właściwości rozwojowe dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz z niepełnosprawnością ruchową w porównaniu z pełnosprawnymi. 4) Zasady, metody i formy pracy z dziećmi w przedszkolu. 4) IPET dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną jako wyznacznik pracy edukacyjno-rewalidacyjnej. 5) Rozwijanie u dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną, niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną gotowości do nauki w szkole zgodnie z zasadą indywidualizacji oddziaływań. 6) Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 7) Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci. 8) Rewalidacja indywidualna dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną w przedszkolu. 9) Współpraca z rodzicami dzieci z chorobą przewlekła, terminalną oraz niepełnosprawnością  ruchową. 10) Środki dydaktyczne w pracy z dziećmi z chorobą przewlekłą, terminalną oraz niepełnosprawnością ruchową. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach - uczenie się we współpracy. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).Konspekty zajęć na ocenę. Realizacja zajęć próbnych w przedszkolu na ocenę. 

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. 

Literatura podstawowa

 

  1. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2017.
  2. Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. A. Stawarski, B. Winczura, B. Cytowska, Kraków 2013.
  3. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.
  4. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.
  5. Sześciolatki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju, red. A.I. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Janowski, M. Rękosiewicz, Poznań 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Borkowska M., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową: jak wspomagać rozwój psychoruchowy, Warszawa 2012.
  2. Dziecko przewlekle chore - problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji, red. B. Antoszewska, Toruń 2011.
  3. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2013.
  4. Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, red. J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak, Gdańsk 2009.
  5. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore, Zielona Góra 1996. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)