SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MTPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową w szkole. Zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych. Przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów (w okresie dorastania i starszych) przewlekle, terminalnie chorych o raz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
Pedagogika ogólna, psychologia ogólnej, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.
1). Cho re dziecko (w okresie dorastania) w środowisku rod innym i w grupie rówieśniczej. 2). Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową. 3). Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych o raz z niesprawnością ruchową. 4). Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie młodzieży. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia 4). Specyfika oddziaływań wobec młodzież y np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę , depresję itd. 5). Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu. 6). Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową. 7). Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie przykładowych zajęć adresowanych wobec młodzieży przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci. 8). Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u młodzieży, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja). 9). Trudności i ograniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, metod leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji). 10). Organizacja warsztatu pracy.
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa: ocena referatu, przygotowanie konspektu (ocena) oraz przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka.
1. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.
2. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.
3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
5. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.
6. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.
7. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.
8. Anto szewska B., (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, To ruń 2011.
9. Woynarowska I., (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.
1. Konieczna I, Praca z dzieckiem przewlekle chorym [ w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.
2. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.
3. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.
4. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.
5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.
6. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
7. Poradniki zawarte na stronie www. ORE
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 13:46)