SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ESPCiNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykłady

Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i prokreacyjne osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową.

Seksualność osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Rola seksualności w życiu osób w wieku senioralnym.

Socjalizacja seksualna, podstawowe agendy socjalizacji seksualnej i ich rola w przypadku osób niepełnosprawnych.

Obyczajowość seksualna.

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.

Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.

Rehabilitacja seksualna.

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa oraz racjonalizowania decyzji prokreacyjnych jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Ćwiczenia

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Wpływ przewlekłych chorób ogólnoustrojowych na rozwój psychoseksualny oraz aktywność seksualną.

Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe

Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu.

Problemy emocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży chorych i z niepełnosprawnością ruchową wynikające z zaburzenia rozwoju psychoseksualnego oraz socjalizacji seksualnej.

Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.

Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci, zwłaszcza osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową.

Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową.

Metody kształcenia

Wykłady

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena wykonania zadania indywidualnego – „Rola pedagoga we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego osób chorych oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową”; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Beisert M. (2006), Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, Dziecko Krzywdzone, nr 16
  3. Beisert M. (red.), (2006), Seksualność człowieka w cyklu życia, (2006), WN PWN, Warszawa
  4. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Warszawa  
  5. Cencora M., Pasiut S. (2012), Rehabilitacja seksualna po urazie rdzenia kręgowego, Fizjoterapia, 20, 2, 12-31
  6. Grzelak J., (2006), Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa
  7. Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K. (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  8. Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
  9. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2015), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością fizyczną. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
  10. Jodko A. (2007), Aktywność seksualna w podeszłym wieku. Przeszkody i ograniczenia oraz możliwości  instytucjonalnej pomocy, [w:] A. Fabiś (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko- Biała, 53-67
  11. Konarska J. (2017), Potrzeba bliskości i intymności a świadomość niepełnosprawności, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 36, No 2
  12. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
  13. Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk
  14. Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
  15. Radomski D. (2005), Czynniki utrudniające realizację życia erotycznego osób niepełnosprawnych fizycznie, Seksuologia Polska; 3(1):8-12.

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M. (2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, w: Psychologia kliniczna, tom 2, red. H. Sęk, PWN, Warszawa
  2. Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
  3. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 
  4. Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa
  5. Izdebski Z. (red.), (2008), Zagrożenia okresu dorastania (2008), Wyd. UZ, Zielona Góra
  6. Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, (2010), WHO, Wydawnictwo Czelej, Lublin.
  7. Wąż K. (red.), (2008), Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra
  8. Wojtasiński Z. (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa
  9. Wojtasik Ł. (2014), Seksting wśród dzieci i młodzieży, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania,  praktyka, 13(2): 79–98.
  10. Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 11:44)