SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MZT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi z różnymi schorzeniami przebywającymi w placówkach leczniczych. Student powinien właściwie organizować oddziaływania terapeutyczne i dokonać właściwego doboru form i metod do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży przebywających w placówkach leczniczych.
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.
1). Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej, cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu). 2). Placówka o światowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym: planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej. 3). Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna. 4). Formy i metody oddziaływań terapeutycznych w placówkach leczniczych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu np. zachowania agresywne, wycofanie.
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z projektu i konspektu oraz umiejętności praktycznych studenta (przygotowanie warsztatu).
1. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
4. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.
5. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.
1. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.
2. Makiełło - Jarża G., Problemy psychologiczne rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore [w:] Studia z psychologii i psycholingwistyki: tom poświęcony pamięci M. Przetacznik-Gierowskiej (red.), Magdalena Smoczyńska, Kraków 1998.
3. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.
5. Szczupał B., Terapeutyczna rola zajęć plastycznych w pracy pozalekcyjnej z dziećmi przewlekle chorymi w warunkach szpitalnych [w:] Edukacja kreatywna (red.) Ewy A. Zwolińskiej. - Bydgoszcz 2005.
6. Szczupał B., Wspomaganie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży przewlekle chorych przez wykorzystanie zajęć biblioterapeutycznych [w:] Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian (red.) G. Miłkowskiej, B.Olszak-Krzyżanowskiej, Zielona Góra - Kraków 2008.
7. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
8. Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Kielce 2003.
9. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów? : skuteczne techniki radzenia sobie z problemem, Gdańsk 2012, Harmonia Universalis
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 14:21)