SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MZT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi z różnymi schorzeniami przebywającymi w placówkach leczniczych. Student powinien właściwie organizować oddziaływania terapeutyczne i dokonać właściwego doboru form i metod do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży przebywających w placówkach leczniczych. 

Wymagania wstępne

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.

Zakres tematyczny

1). Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej, cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu). 2). Placówka o światowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym:  planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej. 3). Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna. 4). Formy i metody oddziaływań terapeutycznych w placówkach leczniczych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu np. zachowania agresywne, wycofanie.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i  konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z projektu i konspektu oraz umiejętności praktycznych studenta (przygotowanie warsztatu).

Literatura podstawowa

1. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.

4. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

5. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013. 

Literatura uzupełniająca

1. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.

2. Makiełło - Jarża G., Problemy psychologiczne rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore [w:] Studia z psychologii i psycholingwistyki: tom poświęcony pamięci M. Przetacznik-Gierowskiej (red.), Magdalena Smoczyńska, Kraków 1998.

3. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.

4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998. 

5.  Szczupał B., Terapeutyczna rola zajęć plastycznych w pracy pozalekcyjnej z dziećmi przewlekle chorymi w warunkach szpitalnych [w:] Edukacja kreatywna (red.) Ewy A. Zwolińskiej. - Bydgoszcz 2005.

6. Szczupał B., Wspomaganie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży przewlekle chorych przez wykorzystanie zajęć biblioterapeutycznych [w:] Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian (red.) G. Miłkowskiej, B.Olszak-Krzyżanowskiej, Zielona Góra - Kraków 2008.

7. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej

8. Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Kielce 2003.

9. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów? : skuteczne techniki radzenia sobie z problemem, Gdańsk 2012, Harmonia Universalis

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 14:21)