SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PDTU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z formami pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się, z procedurą diagnostyczną i metodami pracy terapeutycznej z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przygotowanie do projektowania i realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w placówce oświatowej.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej, pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej.

Zakres tematyczny

1) Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się. 2) Formy i rodzaje ćwiczeń funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, kinestetyczno-ruchowych). 3) Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania. 4) Ćwiczenia wspomagające myślenie i umiejętności matematyczne. 5) Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 6) Opracowanie ramowych programów terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 7) Kierunki współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się – propozycje rozwiązań praktycznych. 8) Unormowania prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE, z trudnościami w uczeniu się.

Metody kształcenia

Metoda projektu, metoda indywidualnych przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach - dyskusji, kolokwium z treści realizowanych na zajęciach, przygotowanie projektu ramowych programów terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Ocenę łączną z przedmiotu będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu Oceną końcową z przedmiotu stanowi ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Gdańsk 2014.
  2. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2011.
  3. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2003.
  4. Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.
  5. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2013. 

Literatura uzupełniająca

  1. Glodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
  2.  Karaskowa V., Zabawy ruchowe, Gdańsk 2007.
  3. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
  4. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z aktualnymi zmianami.
  5.  Trudności w czytaniu i pisaniu, red. I. Pietras, Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 11:50)