SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WWRDA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju psychospołecznego i funkcjonowania małych dzieci ze spektrum autyzmu oraz organizowania wczesnego wspomagania rozwoju. Poznawanie metod i narzędzi badawczych do badań przesiewowych dzieci z grupy ryzyka autyzmu. Zapoznanie się z modelem wczesnego wykrywania autyzmu u małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu.
Kształtowanie umiejętności diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych małego dziecka ze spektrum autyzmu. Kształtowanie umiejętności dobierania i wykorzystywania
metod terapii wspomagających rozwój małego dziecka ze spektrum autyzmu.
Wiedza z zakresu wspomagania rozwoju dziecka. Podstawowa wiedza z zakresu autyzmu.
WYKŁADY:
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem - założenia terminologiczne. 2. Rozpoznawanie symptomów autyzmu u małych dzieci z grupy ryzyka (interakcje społeczne, komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowań i aktywności, problemy sensoryczne). 3. Funkcje i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem. 4. Wczesne wykrywanie autyzmu u małych dzieci – metody, techniki, narzędzia diagnostyczne (wywiad wstępny, arkusze obserwacyjne, próby eksperymentalne,
testy do badań przesiewowych, skale rozwojowe). 5. Rodzina i nauczyciele w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
ĆWICZENIA:
1. Ocena diagnostyczna: mocnych i słabych stron rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. 2. Zbieranie i analiza danych z wywiadu z rodzicami i obserwacji w celu opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 3. Opracowanie dokumentacji związanej z prowadzeniem IPWWR. 4. Budowanie programu terapeutycznego dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (model interdyscyplinarny). 5. Metody terapeutyczne i edukacyjne w pracy z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wspieranie umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz rozwoju zabawy u małych dzieci ze spektrum autyzmu – metoda EARLY START DENVER MODEL (ESDM).
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów.
Zaliczenie z ćwiczeń: aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa.
Ocena ostateczna: Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz wykładów.
1. Ball J., Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi, Gdańsk 2016.
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, diadnoza i terapia, Gdańsk 2005.
3. Rogers S. J., Dawson G., Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem - EARLY START DENVER MODEL (ESDM), Kraków 2015.
4. Winczura B. Wczesne rozpoznawanie autyzmu u małych dzieci. Symptomatologia zaburzeń, [w:] Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość, Tom XI,
Niepełnosprawność. Interpretacje teoretyczne i praktyczne, red. T. Żółkowska, J. Buława-Halasz, I. Ramik-Mażewska, Ł. Skryplonek, Szczecin 2015.
5. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
1. Greenspan S. I., Wieder S., Jak dotrzeć do dziecka z autyzmem? Jak pomoc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków 2014.
2. Komender J. Jagielska G., Bryńska A., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2009.
3. Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012.
4. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
5. Skórzyńska M., Wczesne diagnozowanie autyzmu – perspektywy i dylematy, [w:] red. B. Wilczura, Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków 2012.
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 17:41)