SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia
Kod przedmiotu 05.07-WP-SP-KP-TPWK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela. 

Wymagania wstępne

Brak 

Zakres tematyczny

Wykłady

 Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika 

Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie

Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej

Style kierowania klasą, lad i dyscyplina w klasie szkolnej

Ćwiczenia 

Środowiska wychowawcze

Metody, formy, zasady wychowania

Metody poznawania uczniów

Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy

Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli. 

Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym 

 

Metody kształcenia

Metody podające, burza mózgów, pogadanka. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998.

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Kraków 1998.

de Tchorzewski A., M., (red), Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 17:01)