SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia |
Kod przedmiotu | 05.07-WP-SP-KP-TPWK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela.
Brak
Wykłady
Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika
Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie
Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej
Style kierowania klasą, lad i dyscyplina w klasie szkolnej
Ćwiczenia
Środowiska wychowawcze
Metody, formy, zasady wychowania
Metody poznawania uczniów
Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy
Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli.
Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym
Metody podające, burza mózgów, pogadanka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach
Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Kraków 1998.
de Tchorzewski A., M., (red), Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 17:01)