SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca dydaktyczna z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca dydaktyczna z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-KP-PDU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 30
(w tym jako e-learning)
2
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami pracy oraz dostosowaniem wymagań szkolnych do potrzeb ucznia

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej oraz metodyki pracy terapeutycznej. 

Zakres tematyczny

Pojęcie specyficznych trudności w uczeniu się

Symptomy specyficznych trudności w uczeniu się

Prawne uregulowania pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Trudności pojawiające się na poszczególnych przedmiotach szkolnych u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

 Dostosowanie wymagań dydaktycznych do możliwości ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Modele pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

dostosowanie metod nauczania oraz środków dydaktycznych do możliwości edukacyjnych dzieci ze  specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Uczeń zdolny w klasie szkolnej. 

Metody kształcenia

- wykład, pogadanka, projekt 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1. Bogdanowicz M., Adryjanek A., (2004), Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia

2. Bogdanowicz M., Czabaj R., (2008), Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej ucznia z dysleksją, Gdańsk

3. Brejnak W., (2003), Dysleksja, Warszawa

4. Budzińska A., Wójcik M. (2010), Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi, Kraków: Wydawnictwo Harmonia

5. Dembo M., H., (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa

6. Elliott J., Place M., (2000), Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa

7. Grygier U., Sikorska I., (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków

8. Kowaluk M., (2009), Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin

9. Niemierko B., (1997), Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa

10. Olczykowska D., (2002), Wskazówki do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej, Opole

11. Oszwa U., (2008), Zaburzenia rozwoju umiejętności matematycznych. Problem diagnozy i terapii, Kraków

 

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 17:55)