SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Wstęp do filmoznawstwa |
Kod przedmiotu | 09.1--FAP-PdWWF-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią filmoznawczą oraz ogólne przygotowanie do analizy i interpretacji dzieła filmowego, a także przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat budowy i znaczenia dzieła filmowego. Istotnym są także rozważania na temat literatury filmoznawczej, funkcjonowania filmu w szeroko pojętej kulturze amerykańskiej i europejskiej. Omówione zostaną realia amerykańskiego przemysłu kinematograficznego oraz zagadnienia związane z kulturą filmową.
brak
1.Ustalenia metodologiczno-terminologiczne; wprowadzenie do filmografii i podstawowych terminów filmoznawczych; zakres, granice i metody filmoznawstwa jako dziedziny naukowej
2. Krótka historia kina
3. Thematic criticism i dekonstrukcja w analizie filmowej
4. Badania nad adaptacją
5. Muzyka i kostiumy w filmie
6. Film i psychoanaliza
7. Film i ekokrytyka
8. Film i feminizm
9. Film i społeczeństwo
10. Film i etniczność
11. Film i historia
12. Współczesne technologie i odbiór produkcji filmowej
Dyskusja problemowa; prezentacje multimedialne, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, praca zaliczeniowa
Obowiązkowa filmografia
The Shining (1980) – Stanley Kubrick
Abstract: The Art of Design (2019), season 2 – Ruth Carter (Netflix)
Psycho (1960) – Alfred Hitchcock
Blade Runner (1982) – Ridley Scott
Thelma and Louise (1991) – Ridley Scott
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) – Martin McDonagh
BlacKkKlansman (2018) – Spike Lee
Bridge of Spies (2015) – Steven Spielberg
1. Hendrykowski M. 1994. Słownik Terminów Filmowych. Poznań: Wydawnictwo Ars Nova.
2. Pereboom M. 2016. History and Film: Moving Pictures and the History of the Past. New York: Routledge.
3. Hutcheon, L. 2006. A Theory of Adaptation. New York: Routledge.
4. Hill, J. and P. Church Gibson, eds. 2000. Film Studies. Critical Approaches. New York: Oxford University Press
Zmodyfikowane przez dr Paulina Korzeniewska (ostatnia modyfikacja: 13-07-2020 19:40)