SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań jakościowych w pedagogice |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MBJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią jakościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia jakościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.
Wykłady
Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia jakościowego pedagogice. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań jakościowych w pedagogice - metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia jakościowego. Specyfika danych jakościowych oraz techniki ich analizy.
Laboratorium
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybór metody i techniki badań - metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Przygotowanie narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu jakościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.
Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Laboratorium – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja), prezentacja problematyki przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania w teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 16:40)