SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań jakościowych w pedagogice - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań jakościowych w pedagogice
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MBJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią jakościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia jakościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Zakres tematyczny

Wykłady

Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia jakościowego pedagogice. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań jakościowych w pedagogice -  metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia jakościowego. Specyfika danych jakościowych oraz techniki ich analizy.

Laboratorium 

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybór metody i techniki badań - metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Przygotowanie narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu jakościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Laboratorium – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja), prezentacja problematyki przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania w teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
  3. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 16:40)