SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań ilościowych w pedagogice - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań ilościowych w pedagogice
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSSM-MBI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celów badawczych, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych do realizacji badań.

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Zakres tematyczny

Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice. Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice -  technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego. Specyfika danych ilościowych.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: od 55% punktów ocena dostateczna, od 65% punktów ocena dostateczna plus, od 75% punktów ocena dobra, od 85% punktów ocena dobra plus, od 95% punktów ocena bardzo dobra.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Pilch T., Bauman T, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010. 
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2010. 
  5. Hajduk E.,  Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Żegnałek K. Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki 2010. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 15:20)