SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań ilościowych w pedagogice |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSSM-MBI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celów badawczych, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych do realizacji badań.
Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.
Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice. Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice - technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego. Specyfika danych ilościowych.
Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: od 55% punktów ocena dostateczna, od 65% punktów ocena dostateczna plus, od 75% punktów ocena dobra, od 85% punktów ocena dobra plus, od 95% punktów ocena bardzo dobra.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 15:20)