SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM- CSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami diagnozy różnicowej spektrum autyzmu. Omówienie różnic i podobieństw Zespołu Aspergera i autyzmu. 

 

Wymagania wstępne

Podstawy diagnostyki i pedagogiki specjalnej. 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Symptomologia, etiologia i diagnoza spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. 2. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM - 5 (ICD-11). 3. Koncepcje i podejścia do ASD na przestrzeni lat. 4. Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Wczesne wykrywanie autyzmu. 6. Autyzm vs inne zaburzenia rozwoju.

Ćwiczenia:

1. Rys historyczny badań nad autyzmem - epidemiologia autyzmu w kraju i za granicą. 2. Typologia osób z autyzmem, charakterystyka Ich funkcjonowania i trudności.
3. Możliwości i ograniczenia w diagnozie - studium przypadku. 4. Metody, narzędzia diagnostyczne. 5. Diagnoza różnicowa.

Metody kształcenia

 Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: projekt, aktywność na zajęciach, obecność.

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Literatura podstawowa

  1. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2006.
  2. Pisula  E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Gdańsk 2012.
  3. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
  4. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  5.  Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Attwood T.,  Terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W: L. H. Willey (red.), Zespół Asgergera w okresie dojrzewania, Warszawa 2006.
  2.  Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  3.  Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.
  4. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:04)